torsdag 8 oktober 2020

Munskydd bland annat

       Aktuellt med munskydd nu för både unga och gamla så när ettan var på besök här en kväll önskade hon att vi skulle sy munskydd. Lite överraskad blev jag men så klart är ju alla involverad med coronan nu.  Vi letade i min resttygslåda för att hitta någon av mina tyger som redan skulle vara tvättade.

     Inte det lättaste att hitta ett redan tvättat tyg i passande färg eftersom hon önskade helst svart. Nu fann vi ju inget sådant men väl vitt och det var ok för henne.  Vi testade andas först genom två lager för att se att det skulle funka.
     Sen  letade vi rätt på en modell på nätet och ritade där efter enligt måtten. Snabbt som blixten hade hon sytt ihop det hela som blev riktigt bra. Mönstret tog hon hem och nu i efterhand har jag tvättat lite av svart tyg så kanske blir det fler munskydd. Man tror ju att ungdomarna bara sitter med telefonen i handen men jag vill ge 10+ till ettan som dessutom både bakar och lagar en del mat trots sina unga 11 år. Dessutom jag som gillar allt handarbete och hantverk blir ju varm i själen att något av barnbarnen har åminstone något av dessa intressen.
     Så till annat. Förra veckan tog vi en tur till skogen för att leta tranbär. Vädret var vackert så vi tänkte ha en njutbar dag men så blev det inte. På väg genom skogen ut till mossen var det så massor med älgflugor att jag fick nästan panik. När jag såg på mannen som gick före hade han massor i nacken, på jackan och mössan.  Vi gick en bit till men älgflugorna blev bara fler så jag sade bestämt att jag far hem och nog tror jag att mannen även skriver under hur mycket det var eftersom han inte ens knorrade för att han måste vända hemåt. 

    Ingen vanlig skogspromenad gäller för min del förrän dessa otäckingar lugnat ner sig (har vant mig vid några stycken) så det blev till att tänka efter var kan man vandra då. Jo vi åkte iväg en dag till Storsand, kanske skulle det vara bättre längs stranden och så var det.
    En riktigt fin och njutbar dag där jag kunde spana in vackra mönster i sanden, fåglar, vyer och annat intressant

     Svanarna simmade lungt nära oss och ibland stod de med stjärten upp som sockertoppar.

      Eftersom det är så grunt så gick det att gå torrskodd rätt långt ut. Här avnjöts piknik både länge o väl i lungt och skönt väder.  En fin dag blev det så jag hoppas det blir fler gånger.
      Ha det så gott alla som kikar in. Vi ses.
 


1 kommentar:

Bibbis blandning sa...

En helt suverän pingla ditt barnbarn! Så härligt för dig att hon är intresserad av hantverk för mycket av det man kan för man ju över när man "jobbar" tillsammans. Det är ju att lära för livet och att ta tillvara gamla kunskaper.
En suverän tjej som jag tror kommer att ha mycket glädje av sitt hantverksintresse.

Som vanligt är dina bilder så otroligt vackra. Tänk bara hur vackert sand kan vara när den bildar mönster.
Tack för att du delar dina vardagslyckor med oss andra.