lördag 27 maj 2023

Sommarnjutning trots snålblåst

        Ja inte blev det många minuter sommarnjutning men ändå, kabbelekan ute vid sjön manade till sommarkänslan trots att den alltid blommar på våren.

    Efter provianteringen i går tog vi en avstickare till Gamla hamn trots att vi ännu inte har lilla pärlan ute. På flera ställen blommade kabbelekan vid stranden så också invid bryggan vi hyr. Njutbar stund att få inta lite havsluft om än det var rätt kallt så även skönt att krypa in i bilen sen.

    Återigen lite blommor, det är ju detta som gäller nu mest fram till midsommarn. Den först ut av mina rhododendron att blomma är den vita. Nyinköpt i knopp men slog fort ut. Även en röd nyinköpt som jag väntar nyfiket på men som ännu inte hunnit lika långt.

      Varje år lika besviken på allt vad som är lökväxter här. Jo kanske ser rätt bra ut här men verkligheten säger nåt annat. De är alla små och ynkliga och dessutom har få blom. De gillar verkligen inte vår sandiga jord vad jag än gör. Bara den gamla röda sorten jag fick av grannen verkar hit intills klara sig.

     Ibland tröttnar jag på allt vad lökar är men så tar frestelsen vid och jag köper nya men aldrig lyckas bra. Man kan ju ibland se långa rader med t.ex. narcisser som verkar trivas förträffligt så visst blir man ibland besviken när det skall vara så svårt med vissa sorter. 

      Här är mina sommarblommor färdig planterade men skall flyttas ut lite här och var på verandan och trappan. Ni ser att de flesta är pelargoner och jag har ju blivit helförtjust i dem då jag tycker de är mera lättskötta än andra, klarar sig också med rätt lite vatten någon dag. Ni vet de brukade ju kallas tantblommor och jag är ju en tant så varför inte, de är ju lika vackra ändå.

      Blåste rätt kallt i dag men jag satt ute och nålade THK dukarna rätt länge. En bra plats att sitta invid uthusväggen bakom stugan där  blåste det bra mycket mindre och var rätt skönt i solen.
      Fick nattgäst i kväll av en liten gosse tre år som sover sött i sin säng. Är alldeles lycklig att någon av dem ännu vill kom och sov över bara så där, det förgyller tiden.
      Säger hej svejs till er alla och ha en skön söndag. Vi ses.






1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Åh alla dessa blommor som man har längtat efter. Det har varit en kall vinter och kall vår , men här har ändå värmen tagit kommandot nu. Åtminstone vissa dagar. Och grönskan !!! Plötsligt slog alla björkar ut sina skira blad. Bondens åker här nedanför oss är knallgrön. Och jag har sått i mina pallkragar , så får vi se hur det går.
Övernattande små barn, det är guld värt. Men de växer fort upp .
Ha det gott önskar dig Eva