Senaste vecka bjöd på ett par dagar solsken så det passade perfekt med en tur till garnparadiset i Kauhava som inte är så himla långt bort för oss.
söndag 23 februari 2025
Utflykt med solsken och garnfröjd
torsdag 20 februari 2025
Kaj i mellon
Extra intressant för oss finlandssvenskar kommande lördag när humorgruppen Kaj är med i mellon i Sverige. De är väldigt populära här hemma hos oss. Alla deras konserter blir snabbt fullbokade.
Och vet ni vad? De sjunger på Vörå dialekt och den dialekten kan jag nästan utan o innan eftersom jag också är född i Vörå. Den dialekten är rätt rolig för mina ord har många gånger bjudit på glada skratt här i Pedersöre.söndag 16 februari 2025
Pussel och annat
Tredje pusslet klart i år så nu får det räcka för denna vinter. Intressant som alltid men lite klurigt med kossorna. Bra hjärngympa tycker jag. Man får ju både begrunda varje bit och tänka till en hel del.
Roligare för min del än det här att läsa romaner. Måste ju ha lite annat än stickning och dyligt också under tråkmånaderna. Annars är det hosta, hosta, hosta som varit mest aktuellt här rätt länge men sakta sakta håller på att lugna sig. Ja denna hosta är nog det värsta vi varit med om under många många år och orken ja, den tryter nog en hel del ännu. Hoppas bara den bedarrar på riktigt nu.söndag 9 februari 2025
Februarisöndag
Söndag skall ju vara vilodag så jag följer detta i dag om än jag vilat o slappat mest hela veckan. Har satsat allt på att slippa min hemska hosta.
Babyvantarna och sockorna var riktigt roliga att sticka färdiga åtminstone här i veckan.De är tänkt att passa ihop så det blir ett par vantar och ett par sockor tillsammans.
söndag 2 februari 2025
Min nya tröja
I förrgår fick jag min nya tröja som jag gillar jätte mycket. Mitt barnbarn då 15 år gammal hade stickat en tröja till sig själv och jag undrade om jag fick beställa en med henne. Jo det fick jag och nu är den helt klar att använda.
En tur till Forsbyskogen i dag för en promenad. Vackert med lite snö i träden och dessutom någon liten glimt solsken just för oss. Vinden piskade lite i ansiktet när vi vände hemåt men det kändes ju bara skönt sen när vi kom hem.
Är rätt nöjd med dagen då jag dessutom fått tillklippt en bunt med bröddukar och några dukar av linnetyget. Återstår ju att trycka Tro Hopp o Kärlek på dem och sedan sy dem klara men det får bli när de behövs.
söndag 26 januari 2025
Hittepå stickmönster
När jag har luftat mig med babyvantarna så kan det bli några par lovikka igen om inget annat tilltalar Bäst att gardera sig med några par inför nästa jul eftersom de tar enormt med kraft att få dem kardade.
söndag 19 januari 2025
Blommor mitt i vintern
Tänk att denna min svärmors tunga blommar så här mitt i vintern. Antagligen vill den inte ha alltför ljust eftersom den blommar nu. Tycker annars att den verkar trivas i alla vädersträck
Vad jag hört och också märkt är att den vill stå trångt i sin kruka. Har haft denna sort väldigt länge och planterar om och förminskar den någon gång ibland men det är först när det börjar bli trångt som den blommar så här. En helt ljuvlig doft sprider den med sin blomning.Amaryllisen som jag redan berättat om skulle vara röd men var vit och rosa. Helt ljuvlig med fem blommor och nu är andra stängeln nära att slå ut dessutom. Underbart vacker med sin ljusa färg så här efter julen.
Denna orkidé blommar för tredje gången. Fyra stycken i olika färger står med sina knoppar på tur i annat fönster. När de börjar slå ut väljer jag den finaste och då får denna stå på köksbordet.
måndag 13 januari 2025
Början på det nya året
Känns som om tiden går jätte snabbt nu. Vi är nästan mitt i januari och tycker mig inte ha gjort något vettigt än in i detta nya år. Ja ända till nu då jag kom mig för att baka kransarna som var tänkt till julen och inte blev av.
torsdag 2 januari 2025
Jul o Nyår
Jaha så var det nytt år igen då.
Och se innan juldagarna var slut vankades det födelsedagskalas som det brukar eftersom gossen ett fyllde 10 på annandagen och flickan ettan fyllde 16 följande dag. Gott så.
lördag 21 december 2024
Min jul med små blickfång
Inga nyheter här inte. Alla små blickfång jag bjuder på här från mitt hem är alla grejer som följt med länge.
söndag 15 december 2024
Till julklappssäckar
Många bäckar små brukar det ju heta och det vill jag påstå kan också benämnas på min stickning.
Sällan några långa pass men om man tar i stickningen då och då och även pysslar på lite framför TVn jag då blir det en hel del i slutändan.Så är det nog med mina ulliga gulliga vantar.
Tycker mig ha hållit på med dessa hela hösten men dock aldrig haft bråttom, det har fått bli vad det blir. Nu är julen nära och därav är ännu något par klara att föras till Hantverkarboden. Det känns ju alltid trevligt när någon gillar det man gör.
torsdag 12 december 2024
Blåsigt, rätt kallt men helt underbart
En tur till Fäboda och man mår bara gott i denna fina natur. Måste bara dit då och då och tanka utsikten, blickfången och den uppfriskande havsluften.
Måndagen skulle bjuda på sol så vi drog iväg dit för en promenad men solen visade sig inte nämnvärt men ack så njutbart ändå.Vågorna skvalpade mot stenarna och vi vandrade mest längs med strandentrots att det finns väldigt bra promenadstråk.
Den fina platsen med soffor uppe på berget fick stå helt för sig själva denna dag. Ett par andra vandrare var de ända vi såg denna dag.
Måste ju bara föreviga denna stora torra fura som bär på alla detaljer och krumbukter som jag alltid fascineras av på gamla träd. Mycket vackert blickfång som man går förbi efter stigen till utsiktstornet.
Kändes helt gott att ha fått ordentlig dos med frisk luft, lite motion och mycket njutning av naturen.
söndag 8 december 2024
Julmarknad i går
Julmarknader varje vecka nu, bara att välja och vraka vart man styr kosan. Jag hade sett att just i går ordnades julmarknad vid Power Park i Alahärma. Dit har jag aldrig varit på någon marknad så jag tänkte mig det kunde vara lite annat. Där pratas det finska men trots att jag är dålig på det språket går det nog att handla och ja även säga ett och annat vänligt ord.
Sirpa Salmu som jag träffat tidigare på någon mässa har vackra konstverk i många olika former, färger och material.
Hennes tovade konstverk har jag beundrat många gånger. Själv fattar jag inte att man får till så små detaljer via ullen men den som kan så kan.Många försäljare var på plats och där var det flickor som spelade, gröt o kaffe som serverades, julgubben med godis och allt som hör en julmarknad till. Jag t.o.m. träffade på en bekant från hantverkarföreningen och vi blev lika förvånade båda två, varför vet jag inte.
På väg hem åkte vi förbi kyrkan i Alahärmä som är lite speciell kan man säga, därav blev det ett foto. Riktigt trevlig utflykt blev det om än pizzerian vi hade tänkt oss till hade upphört men hämtpizza blev det på vägen hem i alla fall.




















































