söndag 23 februari 2025

Utflykt med solsken och garnfröjd


      Senaste vecka bjöd på ett par dagar solsken så det passade perfekt med en tur till garnparadiset i Kauhava som inte är så himla långt bort för oss.

     Hade länge tänkt att någon dag med solsken. Jo jag botaniserade  mycket i alla vackra garner men klarade mig med vad som redan var planerat att inhandla. Det blev ju inte precis lite det heller men om det går som planerat så kommer dessa garner att nog bli använda.
      En del vackra idéer hänger ju där så man får passa sig och verkligen tänka efter vad man kommer att göra med inköpta garner.
    Så lätt att överhandla i dagsläget när det finns lite mera pengar i allas börsar. Tänker på när barnen var små och jag var hemma med dem när varje litet garnnystan blev använt. Nu sitter de allra flesta med för mycket garn i sina lådor, så även jag. Men oj så roligt att tänka i kreativitentens banor. 

     Ljuvligt solsken som bjuder på d-vitamin och endorfiner både på ditvägen och hemvägen 

       Bra att få tänka till på denna vackra dag eftersom nu bara igen är grått, halt och vått.


      Och ja Kaj gladde oss regält i går kväll. Så roligt att se Vöråborna i mellon. Något roligt behövs i denna tid och roliga är de och bjuder på sig allt vad de kan. Grattis grattis grattis Kaj!
       
     Glashalt men måste ta mig ut en liten sväng för att andas frisk luft. Sparken är ett måste just nu. 
Ha det gott alla, vi ses.


torsdag 20 februari 2025

Kaj i mellon

      Extra intressant för oss finlandssvenskar kommande lördag när humorgruppen Kaj är med i mellon i Sverige. De är väldigt populära här hemma hos oss. Alla deras konserter blir snabbt fullbokade.

    Och vet ni vad? De sjunger på Vörå dialekt och den dialekten kan jag nästan utan o innan eftersom jag också är född i Vörå. Den dialekten är rätt rolig för mina ord har många gånger bjudit på glada skratt här i Pedersöre.
    Texten: Bara bada bastu passar helt bra eftersom bastun är ju viktig lite överallt numera. Ofta vid prat om olika campingar o ställplatser sägs det ofta, ja där o där har de bastu. Tyvärr, bastun berör mig inte, det är liksom inte min grej kanske. I alla fall skall vi på lördag njuta av Kaj med sin låt Bara bada bastu. Hoppas de får många röster för de är idérika, roliga och verkligt bra på allt de gör så vi håller tummarna upp. Lycka till Kaj!

söndag 16 februari 2025

Pussel och annat

     Tredje pusslet klart i år så nu får det räcka för denna vinter. Intressant som alltid men lite klurigt med kossorna. Bra hjärngympa tycker jag. Man får ju både begrunda varje bit och tänka till en hel del.

      Roligare för min del än det här att läsa romaner. Måste ju ha lite annat än stickning och dyligt också under tråkmånaderna.

          Annars är det hosta, hosta, hosta som varit mest aktuellt här rätt länge men sakta sakta håller på att lugna sig. Ja denna hosta är nog det värsta vi varit med om under många många år och orken ja, den tryter nog en hel del ännu.  Hoppas bara den bedarrar på riktigt nu. 

      Korta promenader har jag försökt få till och lite solsken lyckades jag få med en dag senaste vecka. 
Som jag längtar till våren nu och visst finns den inom räckhåll snart. Ljuset är ju på väg tillbaka så snart snart.....
                       
            Ni som kikar in här då och då, jag bugar och tackar för era besök här. Trevligt när någon fortfarande tittar in. Trevlig söndag till er alla, vi ses.

söndag 9 februari 2025

Februarisöndag

      Söndag skall ju vara vilodag så jag följer detta i dag om än jag vilat o slappat mest hela veckan. Har satsat allt på att slippa min hemska hosta.

       Babyvantarna och sockorna var riktigt roliga att sticka färdiga åtminstone här i veckan.

    De är tänkt att passa ihop så det blir ett par vantar och ett par sockor tillsammans.
Nu har jag en liten början på ett par torgvantar. Hade faktiskt stickat nästan halva vanten när jag såg att det var fel ökning vid tummen så jag fick riva upp rätt långt. Nu är det på rätt spår igen.

     Testade ta en pytteliten promenad i dag, lyckades nästan utan hosta så ++. 
         Önskar er en skön söndagkväll så ha det alldeles gott.

söndag 2 februari 2025

Min nya tröja

       I förrgår fick jag min nya tröja som jag gillar jätte mycket. Mitt barnbarn då 15 år gammal hade stickat en tröja till sig själv och jag undrade om jag fick beställa en med henne. Jo det fick jag och nu är den helt klar att använda. 

    Den är stickad i en tråd Flora och en tråd Kid silk tror jag det var. Den är grön till färgen om än det inte syns tydligt här. På nästa bild syns alla kanter istället för resår.


Modellen såg jag var lite väl ungdomligt  kort och kanske aningen bred men jag tänkte när hon började att när den blir bockad kan man dra lite och jo på nästa foto är den helt klar och precis som jag ville ha den.

    
       Här är det ju vardagen som gäller med en grön polo men jag tänker mig en naturvit skjorta innanför som jag råkar ha. Måste bara få säga att jag är mäkta stolt över henne. Hon fyllde 16 för en månad sen och har redan stickat två tröjor och tredje på gång. Dock inte alla tre till mig. Så tusen tack Tilde för ett välutfört stickjobb och jag är hel nöjd.


     Julen utstädad här för en månad sen men utebelysningen får alltid hänga med till sista januari. Jag gillar inte den mörka tiden alls så lite får man hjälpa till själv, därav lyser det rätt länge hos oss. I fredags släkte vi då det sista så nu väntar jag bara på naturligt ljusare tider.

     En tur till Forsbyskogen i dag för en promenad. Vackert med lite snö i träden och dessutom någon liten glimt solsken just för oss. Vinden piskade lite i ansiktet när vi vände hemåt men det kändes ju bara skönt sen när vi kom hem.
       Är rätt nöjd med dagen  då jag dessutom fått tillklippt en bunt med bröddukar och några dukar av linnetyget. Återstår ju att trycka Tro Hopp o Kärlek på dem och sedan sy dem klara men det får bli när de behövs.
        Ha det bra alla, vi ses.








söndag 26 januari 2025

Hittepå stickmönster

Efter julen med allt vantstickande var jag så sugen på att sticka något helt annat.  Hade flera nystan av det mjuka babyalpaca garnet som jag haft i åtanke att göra till någon baby. 
       Blev eget hittepå mönster och sådant gillar jag. Vill inte kalla det egen design för det låter för häftigt i mina öron för det blir ju inte alla gånger som man tänkt. Nu blev dessa precis som jag tänkt dem och fler par kanske det bli. Så roligt att sticka dem så jag är tvungen att skriva in maskantal och liknande i mitt häfte ifall något par blir till senare. Har just nu inga små babysar i släkten så de får gå till Hantverkarboden, de är redan godkända.

     När jag har luftat mig med babyvantarna så kan det bli några par lovikka igen om inget annat tilltalar Bäst att gardera sig med några par inför nästa jul eftersom de tar enormt med kraft att få dem kardade.

     Annars är jag rätt glad över att januari snart är slut. Varför undrar någon, jo jag besitter ingen egentlig energi så här vintertid. Betydligt lättare att överleva vintertiden när vi åkte flera år till söderns sol. Då när vi kom hem var jag full av energi. Nu blir det för mycket soffhäng för min del men jag lär överleva tack vare handarbeten och annat att syssla med. Har ju ett 1000 bitars pussel på gång också.

     I går fyllde herrn i huset år och de allra närmaste kom på besök, så roligt när de vill komma. De två yngsta gossarna ville sova över och så fick det bli, lite liv i huset med dem och detta varar knappast för evigt.  Önskar er alla en skön helg, vi ses.

söndag 19 januari 2025

Blommor mitt i vintern

         Tänk att denna min svärmors tunga blommar så här mitt i vintern. Antagligen vill den inte ha alltför ljust eftersom den blommar nu. Tycker annars att den verkar trivas i alla  vädersträck

     Vad jag hört och också märkt är att den vill stå trångt i sin kruka. Har haft denna sort väldigt länge och planterar om och förminskar den någon gång ibland men det är först när det börjar bli trångt som den blommar så här. En helt ljuvlig doft sprider den med sin blomning.

     Amaryllisen som jag redan berättat om  skulle vara röd men var vit och rosa. Helt ljuvlig med fem blommor och nu är andra stängeln nära att slå ut dessutom. Underbart vacker med sin ljusa färg så här efter julen.

    Denna orkidé blommar för tredje gången. Fyra stycken i olika färger står med sina knoppar på tur i annat fönster. När de börjar slå ut väljer jag den finaste och då får denna stå på köksbordet.

        Denna julblomma står sig lika fint som när den kom vid julen. Tackar för detta för färgerna är ju inte precis så juliga.

         Dessa tyckte jag ändå var en färgklick så hur juliga de än är så var tanken att låta dem stå kvar i fönster. Flyttade dem till mitt målarrum men se det gillade de inte. Tappar nu alla blad så de är nog snart på tippen. Tror att de fick för varmt på just detta ställe men det är en gissning. Har egentligen inte lyckats med dessa någonsin. 
          Med tanke på blommande blommor tycker jag nog att orkidéerna är nog de tacksammaste jag vet om, om än det finns de som jag gillar än mer t.ex. hortensior, de är nog min allra största favorit med sina stora och hållbara blom men ändå svårare att lyckas med än orkidéerna.

     Nu borde det snart svarvas till middag hos oss så jag säger hej svejs, vi ses en annan dag.

måndag 13 januari 2025

Början på det nya året

            Känns som om tiden går jätte snabbt nu. Vi är nästan mitt i januari och tycker mig inte ha gjort något vettigt än in i detta nya år. Ja ända till nu då jag kom mig för att baka kransarna som var tänkt till julen och inte blev av.


     Lika bra att de blev bakade nu istället, under julen svämmar man nästan över av alla kakor och annat gott som finns. Nu kommer de väl till pass, lika goda som vanligt med lite mandelmassa i.

      Två pussel har jag hunnit med men sådant känns ju som en sorts vuxenlek men ok, det håller ju igång hjärnan sägs det. 


                                                           En mycket vacker dag i går.
         

                            Vill ha detta väder länge länge men ack, det lovas värme o slask.

        Hade de två allra yngsta som nattgäster och det känns väldigt energihöjande när de själva ringer och frågar om de får kom och sov över. Inte så många år till innan det finns annat som är viktigare för dem. Tackar och bockar för denna tid så länge det varar.

        Ha det bra, vi ses här igen en annan dag.

torsdag 2 januari 2025

Jul o Nyår

      Jaha så var det nytt år igen då. 

     Julen firade vi med de allra närmaste, det vill säga sönerna med familjer. Detta räckte till dagarna tre och jag är så glad att julen inte blir en slö och tråkig högtid. Glada barnbarn, god mat och mycket mys pys vad mer behöver man.

     Och se innan juldagarna var slut vankades det födelsedagskalas som det brukar eftersom gossen ett fyllde 10 på annandagen och flickan ettan fyllde 16 följande dag. Gott så.

    När vardagarna tog vid påbörjade jag pusslet med 500 bitar. Väljer vanligen 500 eftersom jag så lätt fastnar med detta pyssel. Kunde faktiskt sitta hur länge som helst med sådana trevligheter men det passar ju aldrig för någons kropp. Ni vet det där, när man är pensionär så behöver man ju inte ha bråttom med annat.

      Nyåret firade vi hemma i lugnets tecken. Efteråt hade vi nattgäster av tre gossar som var här följande dag när en del av föräldrarna jobbade. Så trevligt med lite fart i huset. Yngsta gossen fem år är så rapp i munnen just nu. När han försökte få mig tyst så han med bark röst : inte ett piip fammo. Jo jag lydde men skrattet bara bubblade inom mig. 
      Sen har vi ju fått lite finare gäst till fågelbordet, han kommer varje dag till min glädje.

      Inte mycket pysslande här inte, jag har stickat lite då och då på lovikkavantarna som tog slut vid hantverkarboden men nu längtar jag faktiskt att sticka något annat eller till och med göra något helt annat ett tag. Tror bestämt att det blir ett nytt pussel allra först på gång. 
      Hoppas ni alla haft det bra och fått njuta av helgerna. Allt gott till er, vi ses.

lördag 21 december 2024

Min jul med små blickfång

      Inga nyheter här inte. Alla små blickfång jag bjuder på här från mitt hem är alla grejer som följt med länge.


     Denna ljusprydnad är så fin. Dessutom lite hantverk således att ena sonhustrun fixat ihop den med julgransbollar, ljusslinga och stomme. Bara älskar denna. Ena tomten uttjänt som klättrare men passar här. Den andra dansar o spelar med enormt ljud. Måste alltid testas när barnbarnen kommer ha ha.


     Denna ulliga gulliga ängel som jag gjorde för många år sen kom väll till pass framför den rätt nya fönsterstjärnan.

               Glastomtarna som har varit med i många år men kommer fortfarande fram varje jul.


Likaså renarna, tomtarna och ljushuset. Lite rörigt här enligt mig men jag får nästan aldrig något att passa in på denna spis"pall" . 
Iittala ljustakarna som hängt med mig ända från min ungdomstid har ibland fått stå i något skåp men nu fick de komma fram igen.


Bockarna, ja ibland är de gömda och ibland är de här någonstans. I år fick de stå på spiskanten.
     Ni ser inga riktiga traditioner här inte om än det ofta gäller samma grejer. Ombyte förnöjer är min grej och det mår jag lika gott av. 

     En skön helg så här just före julen önskar jag er alla. I fall att vi inte ses här mer före julen så önskar jag er också en RIKTIGT GOD JUL. 



söndag 15 december 2024

Till julklappssäckar

       Många bäckar små brukar det ju heta och det vill jag påstå kan också benämnas på min stickning.

      Sällan några långa pass men om man tar i stickningen då och då och även pysslar på lite framför TVn jag då blir det en hel del i slutändan.
                                                 Så är det nog med mina ulliga gulliga vantar.  

   Tycker mig ha hållit på med dessa hela hösten men dock aldrig haft bråttom, det har fått bli vad det blir. Nu är julen nära och därav är ännu något par klara att föras till Hantverkarboden. Det känns ju alltid trevligt när någon gillar det man gör.
    Efter julen ska det även bli skoj att hitta på något annat eller vem vet, kanske traskar jag på i gamla spår även då. Tiden får utvisa men jag är rätt nöjd att sticka något smått eftersom jag inte på många många år stickat några större plagg. 
    Sen söndag kväll men ha det gott, vi ses.

torsdag 12 december 2024

Blåsigt, rätt kallt men helt underbart

      En tur till Fäboda och man mår bara gott i denna fina natur. Måste bara dit då och då och tanka utsikten, blickfången och den uppfriskande havsluften.

      Måndagen skulle bjuda på sol så vi drog iväg dit för en promenad men solen visade sig inte nämnvärt men ack så njutbart ändå.
    Vågorna skvalpade mot stenarna och vi vandrade mest längs med strandentrots att det finns väldigt bra promenadstråk.
     Den fina platsen med soffor uppe på berget fick stå helt för sig själva denna dag. Ett par andra vandrare var de ända vi såg denna dag.
      Måste ju bara föreviga denna stora torra fura som bär på alla detaljer och krumbukter  som jag alltid fascineras av på gamla träd. Mycket vackert blickfång som man går förbi efter stigen till utsiktstornet.

     Kändes helt gott att ha fått ordentlig dos med frisk luft, lite motion och mycket njutning av naturen.
Så blev den dagen och jag hoppas verkligen på fler sådana för egentligen är det ju bara att bestämma sig att nu far vi dit men ändå vill det inte bli av alla gånger.
     Ha det gott, vi ses igen en annan dag.


söndag 8 december 2024

Julmarknad i går

       Julmarknader varje vecka nu, bara att välja och vraka vart man styr kosan. Jag hade sett att just i går ordnades julmarknad vid Power Park i Alahärma. Dit har jag aldrig varit på någon marknad så jag tänkte mig det kunde vara lite annat. Där pratas det finska men trots att jag är dålig på det språket går det nog att handla och ja även säga ett och annat vänligt ord. 


   När jag själv stått på marknader uppskattade jag att folk kom fram och pratade och även ville se mina grejer, inte det att alla måste köpa något.
     Jag frågar alltid om jag får ta foton innan jag för det. Har inte träffat på någon som nekat detta.                           Denna dam som hade vackra kransar och annat har jag tyvärr tappat namnet på.

        Sirpa Salmu som jag träffat tidigare på någon mässa har vackra konstverk i många olika former, färger och material.

          Hennes tovade konstverk har jag beundrat många gånger. Själv fattar jag inte att man får till så små detaljer via ullen men den som kan så kan.

Många försäljare var på plats och där var det flickor som spelade, gröt o kaffe som serverades, julgubben med godis och allt som hör en julmarknad till. Jag t.o.m. träffade på en bekant från hantverkarföreningen och vi blev lika förvånade båda två, varför vet jag inte.

     På väg hem åkte vi förbi kyrkan i Alahärmä som är lite speciell kan man säga, därav blev det ett foto. Riktigt trevlig utflykt blev det om än pizzerian vi hade tänkt oss till hade upphört men hämtpizza blev det på vägen hem i alla fall.
     Skönt väder i dag verkar det som om än inte solen visar sig, 1,5 + är ju helt ok. Dagens promenad måste ske om en stund. En skön söndag till er alla, vi ses.