söndag 18 maj 2025

Gårdagskvällens rysare med Kaj

         Kan inte låta bli att börja med Kaj trots att det inte blivit något inlägg här på nästan två veckor. Ja ni vet, det var verkligen häftigt att få följa Kaj i Eurovision som dessutom är från min födelseort.

     Jag gillar dessa skojfriska och glada ungdomar redan tidigare och vad kan vara mera på sin plats än lite humor och glädje i denna tid vi befinner oss i. Min ena gossebarnbarn messade till mig sent i går kväll och frågade vad jag gör om Kaj vinner. Tog till eftertanke förstås så jag sa jag skriker, han skulle hoppa upp på bordet. Nu behövde ju ingen av oss göra detta men jag känner mig jätteglad att det gick så bra för dem, vem kunde egentligen tro det från början.  Tyvärr är jag rent av riktigt arg och skäms på Finland som inte gav tolvan till Kaj. Ett stort tack till Kaj som ryckte upp alla från alla tunga tankar om krig och elände för en tid.

       Nu till annat. 
Förra helgen var vi till Luleå och denna tripp var lika trevlig som den brukar. Jo storloppis är det fråga om  och en rätt trevlig träff med andra husbilsnördar. 

                                                        Vackert väder gjorde sitt till.


     Så njutbar övernattning med trevligt sällskap, vackert väder och isen som var på sitt allra sista. Här kom vi s.a.s. först till kvarn men sen droppade fler andra in.

                 En skön paus på hemvägen nära Uleåborg, även där det allra bästa vädret.



     Väl hemkommen var det genast att se till blommorna som skall må bra inför sommaren.

       Jag har haft tre hängpelargoner och två rosenpelargoner i förvaring i garaget under vintern och alla har klarat sig. De ser välmående ut och blommar alla redan. Begoniavillean som ni ser här först hon vill inte alls bjuda på några blom trots att hon varit helt utan blad i vinter. Nu kommer rikligt med blad igen. Jag ger den sista chansen, om inga blom kommit innan hösten så åker den på tippen så det så.

       Sen var det ju det här med studenter och andra examen. Jag har gjort en del kort ifall Hantverkarboden skulle få öppna efter renoveringen men nu verkar det inte bli av inom maj månad ännu. 

      Som det lovats så öppnar vi igen strax i början på juni om inget annat meddelas. Ska bli så roligt att träffa de andra hantverkarna och alla kunder när det öppnas igen.

          En skön söndagkväll till er alla, vi ses.


söndag 4 maj 2025

Målade kort

                                      Kallt ute så i går roade jag mig med att måla några kort.

      Både hämtat idéer från nätet och eget hittepå. Roligast eget hittepå för då behöver man inte följa något men krävs att man tänker till och ibland skissar. Verkligen skoj att måla lite ibland men jag är ju ingen konstnär så jag brukar tänka att måla kort eller på ljus passar mig. Små saker kräver ju inte den bästa talangen tänker jag.

     Dessutom finns ju massor med motiv ute i vår natur men dessa har jag dock inte målat ännu.

     Är så glad för de enstaka blåsippor och vita blåsippor som fortfarande lever här hos oss. De allra första som visar sina blom på våren.

Scilla de sprider sig här precis som jag vill runtomkring en buske och ut i gräsmattan. Har förbjudet barnbarn att plocka några just där men annars får de plocka hur mycket de vill för de finns lite här o var.

    Dessa som jag har i min blombänk vet jag ej namnet på men de är en liten färgklick som visar sig med de allra första här i bänken. Liknar någon primula men har rätt små blom.

     Så har första maj och vappen redan varit och det kalla vädret fortsätter. Hade tänkt en tripp med husbilen men blev nog inget sug efter detta på grund av det kalla vädret. Däremot var vi på kalas när syster yngre fyllde jämnt. En så trevlig dag med alla syskonen Nyman o hälfter. Ja så pass trevlig att vi glömde klockan och stannade överdrivet länge. Till saken hör ju att man inte träffas allt för ofta hela gänget numera.
      Just nu har jag två gossebarnbarn här som övernattat. Så glad att de ännu någon gång själva vill kom och sov över för gissar att den tiden är förbi efter några år till. Vad nästa vecka har att bjuda det vet jag inget om ännu. Ha det så gott alla, vi ses.

torsdag 24 april 2025

Dagsutflykt

      Måste passa på att hänga med på en utflykt när tillfälle ges. Målet i dag var Kangasala.

      Nej det var inte jag som hade ärende dit men hängde med ändå. Alltid roligt tycker jag att se sig om här och där. 
      Lyckas inte få till så många bilder när man sitter i baksätet men försöka kan man ju. Kangasala så vackert kuperat med även många sjöar. Visst har jag varit ditåt tidigare men antal år sen.

     Rätt mycket grönare ditåt än vad det är hos oss. Här och var hade någon björk redan mössöron men hu lika kallt som här de stunder jag var ute. 
     På väg hem mulnade det till men solen kämpade sig genom molnen här. Att sitta i bilen en dag betyder ju att jag fick stickat en hel del, bra så för mig. En bra dag men trött efter den "långa" bilfärden. 
            Ha det gott, vi ses.


måndag 21 april 2025

Några mjuka goa babygrejer

        Eftersom jag har en massa ljuvliga garner i mina lådor så frestar det ibland att hitta på något helt annat att sticka. Det brukar ju annars bli bara vantar, torgvantar, sockor eller dyligt.

    Några nystan wool garn frestade mig denna gång men vad kunde det bli. Eftersom jag tidigare i år stickat något par babyvantar o sockor så tänkte jag till ett strå längre, något som kunde passa ihop.

        Så här blev det, babymössa, sockor, vantar o skallra. Tyckte faktiskt att det blev en rätt gullig grej när allt matchade tillsammans.

     Ni ska veta jag besitter några jättegamla olika grejer som jag sparat just för mönstret och varifrån jag fått det, ja se det kan jag inte minns snart 40 år + tillbaka i tiden. Mössan den är således från ett gammalt mönster.

    
      Både vantar sockor och skallror är däremot detta års mitt eget hittepå mönster. Eller rättare sagt, inget mönster det finns ju bara i mitt huvud.

    Skallror har jag visst gjort tidigare också men dessa kom till för att färgerna skulle passa. Intressant hjärngympa att tänka till och göra något nytt ibland. Redan att man har något nytt randigt, prickigt eller vackert enfärgat garn att tillaga ger ju en viss inspiration. Det vet ni säkert alla som själv stickar eller gör något annat kreativt.

      Påsken kom och gick och vi hade svårt att bestämma om den skulle firas hemmavid eller bli en utflykt. När alla påskhäxor o harar varit på besök här så drog vi iväg till Klobbskat där det blev en helt vacker lördagkväll med underbar solnedgång över havet. Några husbilar men inte så många kanske eftersom vädret inte var det varmaste. Redan mitt i natten blåste det till ordentligt, inte helt lätt att sova. Följande dag drog vi iväg till Vörå och fick en trevlig kväll med syster yngre och hennes man. I dag satt vi ute stickade o pratade i vackert väder till dess vi drog hemåt igen.
      Ny vecka nya möjligheter brukar det ju heta så vi får väl hoppas på skönt väder bland annat. Ha det gott, vi ses.

torsdag 17 april 2025

Glad Påsk till er alla!

                                  En ljuvlig dag som inleder påsken om man tjuvstartar lite. 



                 Jo vi tjuvstartade med denna ljuvliga cheesecake som jag beställt av mitt barnbarn ettan. Hon hade hemleverans åt oss för en stund sen. Såna här godsaker tänker jag hör mera till när man skall ha gäster men nu har jag inte inplanerat några gäster om inte någon dimper ner här. Tänkte att varför inte unna sig själv denna godbit, den passar ju så perfekt till påsken.

                              Så blev de gamla vanliga egna hittepå kycklingarna farmplockade

                   och den gamla tuppen som för länge sen värpte godis till barns förtjusning.
                      Med dessa påskbilder önskar jag er alla en riktigt trevlig och Glad Påsk.
                             Vi ses.

tisdag 15 april 2025

Glädje över kommande värmen

       Ja nu börjar det, värme på kommande. Allt väcks till liv. De allra första blommorna scilla blommar upp efter stugväggen lite här o var. Dom slår rot var de vill och jag önskar de blir bara fler och fler.


     Minsta gossen plockade en bukett här till sin mamma och glömde den sedan här. Så synd för visst blir en mamma glad att få omtanke av sin gosse. 
     Själv har jag ju fått många buketter både från barn då de var små och barnbarnen sen. Lika varm i hjärtat blir man varje gång.

     Och nu står husbilen klar för start. När och vart det bär vet jag inte ännu. Blir säkert bara en liten tripp någonstans sen jag får fyllt lite proviant. Som jag längtar. 

    Så vackert redan i dag så sök er ut gott folk den som kan. Ska ta mig en liten motionsrunda så hej svejs till er alla. Vi ses.

söndag 6 april 2025

Söndag kväll

      Helgens vackra tulpanbukett är inte så här fin mera men vadå, helgen går mot sitt slut.


     Senaste veckan har jag satt lite piska på mig själv att få dessa bröddukar med kniv klara. De blir gillade för att de är så enkla att ta med när någon ska hälsa på släkten och visst tar de litet rum i någons kappsäck. Passar även lika bra att skicka i brev om man så önskar komma ihåg någon. Därav brukar jag ha några stycken till hands i mitt skåp.


                       Bara några knivar skall ännu målas så sen skall jag syssla med annat.

     Vi var i dag på aderton års kalas när denna unge man fyllde år. Stort kalas med alla syskon med familjer och vi tre fastrar med män, ja även hans mormor o morfar. Där bjöds på så mycket gott både salt och sött. Trevligt prat och skratt med hög volym och en glad jubilar verkade det som.
      Ha det gott, vi ses igen en annan dag.
     
     


måndag 31 mars 2025

Kaj konsert o annat

        Blev en superhelg  med Kaj konsert på söndagen. Ja vi var alla i den närmaste kretsen både ung och gammal om än en del avnjöt konserten på lördagkväll.

      De är ju bara så super. Livliga, påhittiga och glada. Inga tomma platser i Vasa elektriska arenan. Vi väntar med glädje och spänning på eurovision denna vår. Slutresultatet blir då vad det blir men lite spänning kommer att hålla oss vaken.

      Eftersom våren redan visar sig från den bättre sidan så kommer känslan att vi borde hinna så mycket och energin tryter. Borde plantera om mina blommor. T.ex. min svärmorstunga som blommar för andra gången i vår kommer snart att spränga krukan. Den gillar annars att stå trångt i krukan men har hänt mig tidigare att de spränger krukan till sist.

        Jag gillar dessa blommor för att de är enkla att sköta och gillar läget var de än står.
Väl sent ute med omplantering eftersom jag har mina pelargoner inne nu och på god väg att börja växa till sig. 

        Så fantastiskt att jag kunde sitta ute i solen i dag och jobba med linnebröddukarna trots att det inte ens är april ännu. Hoppas det blir fortsatt många solskensdagar så infinner sig mer energi.

        Allt gott till er, vi ses.

söndag 23 mars 2025

Det tar sig med våren

       Kanske är det vårkänslor som ger sig till känna när jag i går fann intresse av att ordna upp i en garderob där jag förvarar mina hantverk.

      Och oooo ja dessa halsband som jag för några år sen gjorde och de kvarvarande var just i de vårliga pastelliga färgerna. Ganska trevligt att bläddra i ett och annat som finns kvar och fröjdas över hur intressant och roligt det var att göra dem. Nu är ju varken rosa eller ljusblått mina färg, därav ligger de fortfarande oanvända. Det sägs ju att skåpen blir fulla när man gör hantverk och handarbete själv och så är det nog.

      Sååå vacker dag i går så vi drog till skogs för en promenad och sen en paus med medhavd kaffe och gris där det inte blåste nämnvärt.


Ser ni de vackra istapparna som hänger från isflaket här? Önskade jag varit närmare och fått bra bilder men var nog tvungen att zooma ordentligt för att få en bild. Således inte den tydligaste.

                                                         Solen sken och allt kändes gott.

       På kvällen kom syster yngre med man hit så en riktigt trevlig kväll. Vi hade inte träffats på riktigt på väldigt länge. Jag säger på riktigt för per telefon träffar jag väldigt ofta mina syskon men inte så ofta personligen. 
        Fortsättningsvis vackert väder som säkert drar ut de flesta ur sina stugor, så också vi. Ha det bra, vi ses.

torsdag 20 mars 2025

Det här med dialekter

       Hantverk som jag sysslar med, ja där kan man bjuda på allt möjligt. För flera år sen tyckte jag det skulle vara intressant att göra något med dialektord. Tänkte mig då dialektord som andvänds här omkring Pedersöre.  Lyckades hitta en textilpenna med kulspets (de vanliga filt passar inte på tyg). 

       Så här blev de och visst, heitvägg och pikkalaka är ord som än används i Pedersöre. Nu finns ju så många olika ord i byarna så det blev en del funderingar om detta vid Hantverkarboden. Jag tog själv en riktig funderare så lusten att göra dem försvann och stannade med några provexemplar.

     De här är ju däremot ett säkert kort här i nejden. Har gjort såna båda vita, gråa och röda i många år och får tydligen fortsätta. Just nu har jag klippt till både gråa med vit och röd tryck. Sen de är tryckta får de blir klara när det passar mig eller när de behövs.

     Nu skall jag gå och mumsa på en sallad och även en grillkorv som mannen just nu grillar i spisen.  Enkelt och gott men korv nåjaa. Ha det gott, vi ses.


söndag 16 mars 2025

Loppisrunda i går

       Loppisrundan som med flickebarnbarn och sonhustru som var tänkt vid sportlovet och inte blev av det fick bli i går. Så skönt att va ute på språng en dag eftersom jag tycker vi varit allra mest hemmavid på grund av den troliga mycoplasman med hemska hostan och annat. Livet börjar mera gå i gamla spår så att säga.

       Jag var dock inte ute på att hitta några fynd (har redan för mycket grejer) men om jag snubblar över något intressant så varför inte. Trevligt var det att va ute med yngre generationen och gott kaffe fanns visst i Kokkola också.

        Har ju också tänkt att ta det lugnt på garnfronten eftersom jag har en hel del men oj så vackra dessa bolmullsgarner var. Jo dessa kom med hem och en tanke finns ju vad de skall bli till. Nu är saken den att jag spanat idéer på nätet och även sett så många vackra virkade boleron och tröjor så de frestar mig enormt. Skulle så gärna ha någon sorts glest virkad tröja till sommaren men vet faktiskt inte om jag har rätt tålamod mer att få en sådan klar. Kanske är detta samma som när männen brukar ha den så kallade "bilfebern", så kanske det går över. Återstår att se.

      I morse det första jag såg var en ekorre som mumsade glatt från fågelbrädan. Inte ofta den kommer till detta bord men ibland så.
     Vi hade även två gossar som nattgäster så även det visar att livet här äntligen börjar gå till det normala. De är så snälla och goa, önskar sig plättar till lunch varje gång. Tyvärr blir ju inte denna önskan uppfyllt riktigt varje gång.
     Dessutom trevligt var att vi fick införskaffat biljetter till Kaj konsert den 30/3. Tack och lov att de satte in ännu en konsert. Visst har vi sett tidigare konserter men nu är det ju nästan akut brist på deras biljetter. Ska bli så trevligt.

     Eftersom jag är lite aktiv i hantverkarboden kan jag även ge den infon här att butiken är stängd ca två veckor p.g.a. golvrenovering. Öppnar igen vecka 13.  
     Allt gott till er, vi ses igen en annan dag.
     

tisdag 11 mars 2025

Mellovinnarna Kaj och en Fäboda vandring.

        Till först vill jag bara säga hurra, hurra, hurra för Kaj som vann mellon denna gång. Har aldrig upplevt sådan spänning, en verkligt trevlig kväll. Vem vet kanske det blir lika spännande i maj.

               Ja siii, vid hantverkarboden hade vi också hakat på det här med Bara bada bastu. 

          Ställt ut lite handgjorda bastugrejer således bästa kvalitet inför bastubadandet som jag tror tar fart än mer.

              I dag var så vackert väder så vi tog en tripp till Fäboda som är ett behov nu och då.

     Rätt bar backe och strand och sönderkrossad is. Kändes således som att våren är rätt nära. Vandrade lite och solade sen en stund i skogsbrynet och lyssnade på tystnaden. Skööönt.

                         All is såg sönderkrossad ut och längre ut såg det ut som öppet vatten. 

       Riktigt skön dag om än det inte blev så lång stund denna gång. Ha en skön tisdagkväll, vi ses igen en annan dag.

fredag 7 mars 2025

Tummar upp för Kaj

      Såå otroligt trevligt att Kaj kom till finalen i Sveriges mellon. Ska bli så intressant i morgonkväll. De är verkligen guld värda här i vår nejd med sina roliga påhitt och allt vad de tar sig för. Tror absolut det är lite skoj och trevligheter vi behöver just nu.

     
       Känns lite extra intressant kanske för att de är Vöråbor och jag själv är född i Vörå. Detta betyder ju att jag kan Vörådialekten utan o innan om än jag rör mig mellan Pedersöredialekt och Vörådialekt i en salig blandning numera Blir så glad när man ser att det ordnats "uppsittarkvällar" lite här och var runt om eftersom det betyder ju gemenskap och glädje. Så heja heja Kaj vi håller tummarna för er.


      Veckan har annars gått i de nästan gamla spåren. Redan före fastlagstisdagen hade mannen förärat oss varsin fastlagsbulle men se så här gick det för mig. Hålla hårt det ska man redan i botten av lådan och inte bara i locket. Nu blev det översta av bullen äten och den goda grädden hamnade i biopåsen så det blev inte så stort mums mums här.

     Fortsatt töa bort snön så nu är det mest gräs och lite is på vår gräsmatta. Jag bara önskar att det inte kommer mera snö men helt säkert  kommer ju.

     De gamla goa stubbarna som jag alltid beundrar i skog och mark syns nu på riktigt. Dock finns denna stubbe här hos oss.

      I morgon är det ju inte bara mellon att njuta av, det lovas också vackert väder så då borde det bli utevistelse och njuta av att den ljusa tiden är på väg. Ha det bra alla, vi ses igen om ni vill.