lördag 11 juni 2016

Ängsull på skogspromenad

    Trodde aldrig att jag skulle få se någon fräsch ängsull i skogen efter det häftiga regnet som varade  ett par dagar här. Så här vacker var några tuvor fortfarande om än största delen såg aningen bedrövlig ut.
    Jag är en riktig beundrare av denna myrväxt, den är ju så enkel, så vacker, syns på långt håll och den kräver ingenting.
               Har tryckt den på börddukar med Finlands flagga smörknivar som säljs vid Hantverkarboden

     Jag älskar att ströva i skogen men numera blir det glest mellan såna besök så i dag bestämde jag mig att nu skall jag bara dit. På vägen tog jag en avstickare till ena sonen och frågade tvåan om hon ville komma med och det ville hon.
    Glad att hon kom med för vi brukar ha en rätt givande stund när vi är på tu man hand.
     Vi fann både vackra trädbitar, kottar, blommor m.m.  Dessutom fick hon  till att ett vinskydd för älgjägare blev till ett slott. Fantasin för tvåan hade nästan inga gränser.
    Gamla tanten och unga tjejen klättrade även upp i ett par älgtorn och satt där och fortsatte fantisera.

    På hemvägen letade vi rätt på stället där vi tidigare sett grodrom ifall vi kunde få se en groda.

    Mycket riktigt, här lyckades vi få en skymt av grodan och det var ju jätteviktigt med tanke på tvåans ålder snart fyra år.

   Detta blev min lördag förutom de vanliga sysslorna som alla har hemmavid. Önskar er en fortsatt skön helg.

5 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Ängsullen hör till en av mina sommarfavoriter också. Jag brukar gå upp på berget bakom vårt hus och följa utvecklingen från knopp till ullig blomma.

ha en fin tid!

Skaparglädje sa...

Vilken fantastisk stund du fick med ditt barnbarn i skogen. Det är så härligt att komma ut i naturen.
Kram!

Nette Cecilia sa...

Ängsullen är fin ,sådan tur att ni fick se grodan ,kramen Nette

Evas Pyssel sa...

Vilka vackra naturbilder. Naturen är verkligen i högform nu. Jag har nog sett ängsull någon gång. Häromdagen såg jag en annan våtmarksväxt som jag fick slå upp i floran. Det var skvattram. Spännande att få nya kunskaper.
Kram Eva

Snäckskalsdalen. sa...

Ängsull är så fint och vi har massor här i år och ovanligt fin. När jag var liten trodde jag att det var bomull! Vilka fina naturbilder, det ser så mysigt och fint ut!
Agneta kram