söndag 12 februari 2017

Lungt med bläckfiskar


      Inte mycket har hänt här på bloggen den sista tiden. Jag har ju tagit det rätt lungt sista veckan så även med bloggande men några redan påbörjade bläckfiskar blev ändå klara.
     Fick en förfrågan om jag skulle virka en bläckfisk till en kommande baby och det lovade jag göra. Som vanligt så brukar det bli fler i samma veva om det är enkla saker jag gör.
      En tid delades såna bläckfiskar ut till nyfödda här men nu lär det vara blå och vita mössor som gäller då finland firar 100 år. En del vill tydligen ändå ha en bäckfisk till sin nyfödda baby. Eftersom tanken är att babyn ligger o kramar o drar i bläckfiskens armar så skall den stoppas med fibrer som tvättas i 60 gr.
     Jag virkade hela bläckfisken klar och sen tvättade dem i 60. Gick riktigt bra, syns inte ett spår från tvätten. Packade dem sen i plast för att hållas rena.
     Dessa blir förda till Hantverkarboden  så endera blir de sålda eller så blir det någon i kära släkten som får. Trevligt att göra dom men ögonen avskyr jag, känns lite för "piklot".

      Ser ut som om solen ville fram i dag men vill inte riktigt lyckas. Ha det bra ni som kikar in. Vi ses.

4 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Jag har också virkat några bläckfiskar till för tidigt födda barn,
Kram!

Anonym sa...

Hej, ser dina fina bläckfiskar. Jag har också virkat dessa. Ett besök i staden för inte så länge sen, såg jag att man kan lämna in dem till hantverksaffären Marks. De hade en liten låda strax innanför fönstret. Kanske jag lämnar mina nån dag då jag åker dit...

Hantverkarglädje sa...

Tack för tipset.

Mina fotostunder sa...

Oj så söta bläckfiskar!