tisdag 4 juli 2017

Öppna trädgårdar

     Senaste söndag när det var öppna trädgårdar tog vi tillfället i akt och besökte ett par ställen.
Försöker varje år besöka någon trädgård som vi inte tidigare sett. Sen får vi väl börja om från början eftersom trädgårdar förändras lite varje år.
    Vi åkte först till Knippares trädgård som fanns i Kronoby. En härlig trädgård med vackra växter som gav ögonfröjd men även en avdelning med nyttoväxter. Sådant gillar jag, dels så njuter man av att även få följa nyttoväxters växtkraft och sen gör de nytta i matlagningen.
    Här har använts gamla röda tegelstenar till lite av varje. Vackert och nyttigt med återanvändning.


       Lummigt så det förslår längs en del av tomten men visst, det finns ändå öppna ytor som gör det hela vackert.  
        Här ett vackert blickfång med litet vattenfall. Grå stubbar är ju bara för vackra i såna här sammanhang.
      Spaljéer bildade en sorts innergård framför boningshuset, alldeles väl planerat med mina mått mätt.

                                           
                                                                 -------------------------
      Så fortsatte vi färden till Öja där Maria o Gustav Kortells trädgård fanns ute vid vattnet.
               Även här en enorm lummighet som inramade trädgården från ena sidan.

     Mycket växter men även mycket i trä och sten. Växterna verkade trivas och fick klättra både här och var.
    En vacker rabatt med små träd, blommor och jordgubbar i kanten. Kom att tänka på hur bra det egentligen passar att ha en liten släng av någon nyttoväxt här o var.


          En spaljé med fönster, mycket intressant men i mina ögon skymmer den vattnet. Helt vacker spalje, kanske finns ett syfte att den är mot vattnet.





     En korg med kryddor, det skall jag tänka på till nästa år. Passar på vilken balkong eller terass som helst.
     Jordgubbsavdelning kanske man kan säga här. Andra nyttoväxter fanns även med, tyvärr har jag inget foto på detta.
    Så min favorit. Man blir ju bara så berörd av detta vackra vindskydd eller uterum, vad man nu skall kalla det. Här är verkligen fantasi och en hel del kunnande.
    Sist båten som har strandat. Helt perfekt i denna trädgård som är en villträdgård ute vid sjön.

    Hoppas ni som inte besökte någon trädgård fick en liten inblick i de här två via mig. Skall snart visa vår egen trädgård men som inte egentligen är något särskilt men just nu går jag bara och tycker att allt är så vackert när snöbollsbuskar, olika syrener, dagliljor, rhododendron o lite annat blommar. Dessutom är vårt körsbärsträd fullt  med små kartar så vem tror ni är salig. Vi har faktiskt inte fått några körsbär här under 30 år så hjälp mig håll tummarna.
            Ha det gott. Vi ses.

2 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

så fina trädgårdar !

Skaparglädje sa...

Så vackert. Kul att titta in i andras trädgårdar.
//Anne-Lie