tisdag 23 januari 2018

Nostalgitripp i stickvärlden


En djupdykning i gamla stickmönster blev det i dag för nu har jag bestämt mig att nästan alla gamla stickmönster skall till soptippen. Det får vara slut ansat med allt skräp man samlar på sig under åren.
    Kanske lite konstigt att samla bort just nu när sticktrenden tagit sådan fart igen men eftersom jag stickade allt mellan himmel o gjord när jag var ung så får det vara nog med större plagg för min del.
      Därmed inte sagt att alla gamla mönster blir ratade, nej några tänker jag visst ha kvar.
   För några år sen slängde jag flera mappar efter min egen granskning och sen båda systrarnas genomgång. Jag har då inte den rätta nyttan av dessa mera och det finns ju massor med mönster på nätet så tror inte jag behöver sakna dem fastän jag visst stickar en del även nu men i liten skala.

     Visst var de vackra de mönsterstickade mössorna och tröjorna även för 30-40 år sen?


     Dessa flätmönstrade tröjor stickade jag till oss som rätt  nygifta. Garnet var hel ull, ganska tjockt och kostade 70mk till en tröja vilket jag tyckte var väldigt dyrt. Inte mycket pengar kunde slösas på den tiden men jag var helförtjust i det mönstret  och tydligen hade jag ändå råd med detta.

     Både Kalle Anka och Superman och andra tröjor stickades till sönerna. Supermantröjan liksom fler andra tröjor fick sen åka till Polen med hjälpsändning efter användningen här hos oss.


      Det var ju också helt pop med långa koftor så en sådan blev stickad till mig själv och även en till min svärmor.
    Många tröjor stickades med garn från Österbottens trikå i Jakobstad. Garnet var ämnat för stickmaskin och var mycket fint vilket gjorde att vi nystade det så mång dubbelt vi ville ha det. Tro det eller ej men det var roligt att sticka i det garnet. Gick bra att tvätta och till råga på allt så var det billigt.  Tror att de flesta som stickade i nejden hade åtminstone något stickat i detta garn.
    Skulle man börja skriva allt om stickandet från den tiden skulle det bli en hel bok för nästan alla väninnor i min bekantskapskrets hade sticksömmen med när vi besökte varann vare sig besöket gällde hela familjen eller bara kvinnfolk, väldigt trevligt i mitt tycke. Sedan kom tiden då stickandet inte alls var inne, kunde inte förmå att ha stickandet med någonstans men nu återigen går det an. Man kan säga att cirkeln åter är sluten med den trenden.
      Ha det så gott. Vi ses.
         

5 kommentarer:

Vform sa...

Jag har mors nästan alla mönster här ännu och inte har jag sorterat och kastat några än!
OCH visst är alla 'gångbara'! Super Ted tröjan från mitten av 80-talet finns här i skåpet som extratröja till barnbarnen :)
Bara att börja med stickningar igen!

Skaparglädje sa...

Ja, du, mönster som man rivit ut veckotidningar och köpt i butik när man handlat garn, det finns hur många som helst hemma hos mig också. Men precis som du skriver så hittar man så många fina gratisbeskrivningar på nätet nu.
Jag känner igen Kalle Anka mönstret. Jag stickade något liknande till mina barn när de var små.
Kram Anne-Lie!

Madeleine sa...

Ååå jag letar efter mönstret till Super Ted. Har en systerdotter som vill ha en tröja med honom. // ��Madeleine

Annika sa...

Har du mönstret till Superted? Min bror hade en sådan som liten och det vore lite nostalgi att sticka en likadan till hans söner.

Mia sa...

Hej! Jag stickade som tonåring en super Ted tröja till min lillebror som fortfarande har tröjan kvar. Finns det möjlighet att få en kopia mönstret av
dig. Vore roligt att sticka den igen.
Mvh Mia