torsdag 2 maj 2019

Nostalgi o annat.

     En dag när jag jobbade vid Hantverkarboden så kom en äldre dam och visade dessa dockkläder som sen skall till försäljning. Så vackra och fina kläder.
      Döm om min förvåning när den gula klänningen var sydd i gul nylontyg, samma tyg som min klänning när jag var liten flicka. Nu är ju detta ca 60 år sen jag använde min klänning så kanske inte så konstigt att jag blev nostalgisk och beundrade denna dockklänning extra mycket.

   Jag glömmer aldrig min nylonklänning som jag verkligen älskade. När jag växt ur min så fick jag ärva "med glädje" min storasysters klänning som var precis likadan. Det roliga dessutom i det hela är ju att dessa klänningar var precis samma modell som denna dockklänning men utan spets och blommor.Dockklänningen  är helfordrad och mycket väl gjord.

      Tanten lovade att snarast sätta den till försäljning.  Kan också berätta att det är Pörkenässällskapet som i många år sytt och stickat dockkläder och har dem till försäljning vid Hantverkarboden. All deras inkomst går till gott ändmål, exakt vilket vet jag ej. Numera är det särskilt en äldre dam som planerar klipper o syr dessa för ändamålet och jag som är hantverkare själv vet vilken glädje det ger en att få skapa något. Heder åt hela sällskapet och damen som numera syr.

   En trevlig Kokkola dag i dag med syster yngre och hennes svägerska. Mycket bra  att bara strosa runt, kika på ett och annat, mumsa på lite god mat, mycket prat och inte att förglömma en tjejdag eller tantdag vad man nu vill kalla det.
    Just nu njuter gubben och jag av värmen från brasan när kölden och blåsten viner där ute. Allt gott till er alla. Vi ses.

Inga kommentarer: