tisdag 12 november 2019

Trettonde babylapptäcket

     En gång i tiden låg det här med lappteknik mig varmt om hjärtat och en viss känsla för det har jag fortfarande. Jag har gett bort de allra flesta täcken till alla barnbarnen, en del syskonbarn, fadderbarn o.s.v. Nu är det minstingen i vår släkt som står på tur. Försenat, försenat måste jag erkänna för gossen är nu fyra månader men om ca en vecka tänker jag att det skall vara klart.
 
      I ett lapptäcke finns vanligen många färger eftersom de en gång i tiden uppstod av att allt tyg skulle användas och även återanvänt.

     De första jag gjorda hade alla hjärtan i olika färger men eftersom det blev fler o fler täcken så blev det lite tjatigt att göra samma modell så jag satsade sen på att utgå från två färger. När jag gjort så en tid kom jag på att man kan vända hjärtanen mot varandra så det första jag gjorde på detta vis så kunde man ha den blåa ändan mot en gosse och var det en flicka som kom så kunde man ha den rosa ändan emot.  Syns bra hur jag tänkte på den första bilden.

                                               Minstingens täcke går nu i gult och blått.

    Rätt många moment innan ett täcke är klart. Börjar med att tråckla fast tyg på 20st papperhjärtan, prässar o sprätter loss dom igen. Syr för hand fast hjärtan på 20st 15x15cm tygbitar i oblekt bomullstyg. När detta är klart syr jag ihop alla bitarna. Nu klipper jag till ca 30cm långa o 5 cm breda remsor i samma tyg som hjärtan och syr ihop alla vid varann. Klipper sen tvärs över i 5cm breda remsor som blir som ett tandavarv, Sist syr jag detta tandavarv runt om.
   Nu återstår att klippa vadderingen 5cm större åt alla håll än ovantyget och sist klippa undertyget 6cm större åt alla håll än vadderingen och allra sist sy runt om.
   Som ni ser på sista bilden så kviltar jag runt om varje hjärtan, då hålls vadderingen på plats och så ser det ut som om hjärtat stiger upp lite.
    Jag är rätt nöjd även med detta täcke och jag hoppas att minstingen skall hinna sova sött under det en tid innan det är för litet för honom. 

    I dag har jag fått rå om denna lilla 4-månaders minsting i några timmar. Ja tro mig, det skulle inte ha blivit enkelt med ätandet om inte stora syster (10 år) kommit så passande med nappflaskan. Skillnad på vem som håller i nappflaskan men så go o glad de kan vara bara de har mat i magen. 
    På  torsdag ryker jag iväg till Tammerfors. Fredag morgon, ja då är jag snabbt på plats på den stora hantverksmässan. Såg att det är fyra hallar i år så jag tänker som vanligt att jag skall vandra på hela dagen, vilket jag aldrig orkar hur jag än tänker. Allt gott till er, vi ses.


2 kommentarer:

Mina fotostunder sa...

Oj så mycket jobb men så vackert det blir!
Ha en fin och idérik dag i Tammerfors!

Äventyret framtiden sa...

Så fint, så fint! Jag tycker också väldigt mycket om lappteknik och har också gjort barnlapptäcken. Kanske det blir så igen längre fram, lusten finns kvar.
Allt gott!