lördag 16 maj 2020

Att lyckas övervintra blommor

    Ja det är inte alla gånger så lätt att övervintra blommor med gott resultat. Några har vilat i källaren och några i garaget. Pelargonerna visar redan sin tacksamhet med all sin blomsterprakt. Hade tänkt knipa bort knopparna för att stärka resten av växten men det blev bara några knoppar som fick ge vika.
 
           Denna fuxia (inget namn)  har några blom men ser ändå skaplig ut. Hoppas på många blom här för den brukar blomma fullt ut utomhus.
 
         Värre är blev det med de två storblommiga fuxiorna som faktiskt var de som jag brydde mig allra mest om. De växte sakta, sakta och fick ett par blom men bladen knölade lite och jag anande ohyra. De mådde inte bra.
     Jag sprutade först två gånger med medel mot löss, sen försökte jag med tallsåpa, sist tvättade jag bladen både under och ovanpå men inget hjälpte. Alla nya blad knölade. Till sist blev jag så arg att jag klippte av båda blommorna så nu ser de ut så här. Har så varit i fyra dagar och jag är rätt orolig att de inte skall överleva, jag hade ju ett väldigt sjå i fjol för att hitta de rätta fuxiorna jag ville ha.
    Vill de inte växa nu så väntar tippen ändå för jag har nog ingen energi att testa något mera så det så.
     Helt inomhus har jag övervintrat denna bägarranka. Två färger i samma kruka. Ett skott från en röd och en från rosa hamnade oförhappandes i samma kruka när jag planterade dem i fjol men nu blommar de båda och detta blev ju helt okej.
    I dag sådde jag de sista morötterna och just då föll en hel del vackert hagel omkring här. Lite vintrigt således men solen sken ändå och ingen blåst så helt njutbart att jobba på lite i landet.
     Väntar o väntar förstås på en ljuvlig sommar och den som väntar på något gott väntar aldrig förgäves. Så hoppas jag i alla fall. Ha det alldeles gott alla ni som kikar in. Vi ses.



2 kommentarer:

Evas Pyssel sa...

Men kära nån, blommar dina pelargoner redan. Jag måste nog gå ut och prata med mina i garaget. De är klippta och omplanterade. Men här har varit så kallt om nätterna så de har fått stå kvar där det inte fryser. Det går ju så trögt med sådderna när det är så kyligt. Hoppas på värme. Dina bägarrankor är hur vackra som helst. Det jag kan stoltsera med är tomatplantorna. De står i uterummet och bara växer och växer . Hoppas på riktig majvärme snart .Ifjol planterade jag ut tomaterna 23 maj så än så länge är jag inte back.
Ha det gott !!!
Kram Eva

Isa sa...

Mina pelargoner är ännu gröna, men faktiskt en har en blomma i rött, fast den ännu inte slagit ut. Lite sent med värmen ännu. Men nog blir det sommar i år också. Härligt med lite vårblommor ute. Annars hoppas jag att allt är bra med er...