fredag 6 november 2020

En tur till Fagerbacka

      Fagerbacka i Purmo, ett fäbodställe med sina små gamla stugor, fähus o gärdesgård. Tänk vad man kommer sig för att besöka olika ställen i när regionen, ja det har vi covid-19 att tacka för. Nej jag ärar inte covid-19 utan jag tycker vi är bedrövliga som kan åka land o rike runt för att se och uppleva ett och annat men missar alla små intressanta ställen här omkring.

Visst tänker man ibland att dit och dit ska vi åka o se någon gång men vanligen blir det inte av.

     I dag blev det av och visst, vi har varit dit en gång för länge sen. Den här gången ville vi visst ta en titt men även vandra i skogen också. Det finns ju så enormt mycket skog i Purmo.

     Vi vandrade för motionens skull efter småvägar men även rakt in i skogen. Sent så här års men jag spanade ändå om jag skulle se någon trattkantarell, jag har ju inte sett en enda i skogen i hela mitt liv.

     Så plötsligt fick jag se rätt många av dessa. De fanns lite här o var på ett område men inte i klungor. Tyckte de liknade trattkantareller och de hade ihålig stam men eftersom jag är helt okunnig på svampar så frågar jag här om någon möjligen kan veta om dessa är trattkantareller eller inte. Tänker mig att de i så fall är förväxta, har sett att de plockas rätt små men då jag googlat så kan de tydligen bli stora också. Bilden här är alldeles för ljus.

      Hemfärden blev en extra sväng till den lilla sjön Stipik även den i Purmo. Har aldrig varit dit men nu vet jag även var den lilla sjön med bryggor o grillplats finns. Fiske får ske endast med fluga och mot fiskekort 15e för 12 tim.
      Det han nästan skymma innan vi var hemma igen och då blev himlen nästan knallröd. Lyckas aldrig få den naturliga starka färgen på bild.
      Ha det gott denna fredagkväll. Vi ses.

Inga kommentarer: