lördag 14 november 2020

Fålla på ett fint sätt

     Dessa dukar som jag gjort i rätt många år nu har jag under årens lopp fått en del frågor om. Ett antal gånger har jag fått frågan om jag köper dem färdig sydd och bara trycker på själv. Jag säger att jag syr och trycker dem själv från början till slut.

    Då har jag fler gånger fått frågan hur jag gör då fållen är vikt till rätsidan så här tänker jag förklara ifall någon fortfarande är intresserad.

       Fållen nålar jag först mot avigsidan för att få hörnen lika och rätt. Eftersom det är tre hörn på kortsidan av löparen så mäter jag så det är lika långt mellan mitthörnet och de andra.

                                                  Sen syr jag hörnen och klipper av dem.

                      Pressar ut dem lite eller fuskar och trycker ut dem lite med saxhandtaget.

                                           Vänder fållen nu mot rätsidan och nålar fast den så.

        Till sist syr jag runt omkring och i hörnen syr jag fram och tillbaka en liten bit längs med den färdiga lilla hörnsömmen.
        På avigsidan ser nu duken ut så här men på bild syns ingen söm eftersom jag här inte sytt klart.
Hoppas någon har nytta av mina instruktioner som tagit så länge innan jag kommit till skott att visa.

                Lördag kväll och jag har nog inget annat för mig än att kika på TV en stund och möjligen ta i min stickning. Skön helg till er alla, vis ses.


1 kommentar:

MalinSj sa...

Snyggt, visa gärna det färdiga resultatet både på avigsidan och på rätsidan. Mycke intressant.