tisdag 19 september 2023

Kåldolmar o lingonsylt

 

                                        Dagens nytillverkade kåldolmar, ja även lingonsylten. 

      Varje höst i över 40 år har jag gjort ett lass med kåldolmar. Tror det är endast två höstar som det inte blev av. Varför, de är ju inte ens goda skulle många säga. Så är inte läget här, det är min man som bara älskar dem därav blir det gjort ett helt lass så länge sommarkålen finns att köpa. Också lite behändigt att ta upp från frysen sen när man är lat med matlagningen.

       Lite bruna och glansiga då är de bäst. Det ska ringlas lite sirap över när de sätts in i ugnen, det lärde min svärmor mig. Hade nog sett min egen mor göra kåldolmar men där var ingen sirap med och i dag kan jag säga sirapen är pricken över iet.

       Var till skogen i går, mannen plockade lingon och jag letade kantareller. Därav blev årets lingonsylt även kokt i dag. En verklig överraskning att jag hittade några kantareller, inte illa för att vara så sent.

      Hantverkarglädje får denna gång även stå för mat, inläggningar och allt sådant man fixar på hösten för annat hantverk det står stilla här nu. Lite rödbetor och blandade grönsakspåsar skall också göras sen kan jag tänka på annat hantverk igen. Ha det gott, vi ses.


Inga kommentarer: