söndag 19 november 2023

Dagens minipromenad

      Tog oss ut en sväng trots allt kan jag väl säga. Hade ingen riktig lust att vandra då orken ännu tryter efter coronan men skam den som ger sig. Ibland måste man bara utmana sig själv.

     Blev den korta turen längs med lilla vägen som går till några åkrar. Jag suktade lite efter att få några rimfrotstbilder men det visade sig inte bli lätt. Inte så mycket rimfrost som jag önskat för att få fina bilder men här bjuder jag på dem jag fick till. Tyckte här att ladan fått ett ovanligt mönster, ser ut som om någon piskat upp efter väggen.
                        Hallonbuskarna bar på både löv och lite rimfrost som allt annat denna höst.

      Lilla vägen går förbi denna fina "tomtestuga" som jag njuter av att se varje gång. Den är ju så mysig tycker jag men svårt att tänka sig att det en gång i tiden bott en familj med nio barn där. Om detta är helt säkert vågar jag inte sia om men så pratades det när vi flyttade hit för fyrtio år sen.

    Nyponen längs vägen vid lilla "tomtestugan" han aldrig ramla av de heller, numera djupfrysta rätt på kvisten och vackra är dom ju.
      Så hemma igen med lite frisk luft i lungorna tar jag även en vandring runt vår tomt. Där står bl.a. rhododendrona och ser lessna ut men jag har ändå inte sett så många knoppar på dem tidigare som nu inför nästa säsong så allt verkar vara ok med dem.

     Äppelträden, körsbärs o plommonträden är fortfarande fulla med frysta löv så man kan då undra hur det blir till våren om de inte trillat av till dess att nya kommer. Nästan så man kunde önska en snabb storm så alla löv trilla av till dess att snön borde hänga på kvistarna. Julen närmar sig och då ska det ju vara vitt både på marken och i träden eller?
     

     Nu har jag lagt vantstickandet åt sidan och tagit mig ann dessa. Ni som följt mig länge kan redan gissa att det är Tro Hopp o Kärlek löparna som jag gjort i många år. Inför julen så bör det finnas några vid Hantverkarboden eftersom  den symbolen är så förknippad med Jakobstad och hör julen till här.
     Skön söndag önskar jag er alla, vi ses.


1 kommentar:

Evy sa...

Det kan ta sin tid att bli frisk från covid, så ta hand om dig.Hälsningar Evy