torsdag 5 september 2024

Vår trädgård just nu

     Med nyklippta bollar, buskar och träd kan jag visa några foton från vår trädgård. Allt har ju växt så det knakat och sent om sider fick jag ansat allt inför hösten. Bara höstgödseln som skall tillföras ännu men säkert hittar jag annat att greja med också.

     Den här lilla rabatten måste ansas rätt mycket för att rymmas där den är. Jag gillar tuijabollarna och Pärlhagtorns trädet men allt blir stort om jag inte agar det regelt,
    Klätterhortensian trivs inte till hundra där den är och dessutom tog regelt med stryk av den senaste vintern så den har skött sig själv hela sommaren. Tog i våras bort det döda och det som är kvar tog fart från sista biten av stammen så inte helt död i alla fall.
       Syrenen och dagliljorna sköter mest sig själv här men aronia har jag även klippt regelt annars ser vi ingenstans och jag vill ha lite öppna landskap mellan alla buskar.
     Gärdesgården med min lada gillar jag mycket men påminner förstås om barndomens höbärgning och tramp i ladan. Snöbollsbuskarna här får också sig ett stort klipp klipp för att inte bli så höga.
    Här är lilla bollsyrenen och  aronian så aga, aga det tycks vara min grej, ibland brukar det klippas väl mycket men vanligen tar de igen sig. Bara ett körsbärsträd har jag fått livet av med mitt ansande.

     Hänghagtornen är gammal som gatan men lever ännu. Sköter sig själv för det mesta, endast lite klipp här. Tacksam växt tycker jag.
    Rhododendron inte lika tacksam, trivs inte det bästa men de flesta strök med denna vinter. Nu har några kommit sig upp lite igen och den största köpte jag på rea vid Blomqvists. Jag tänker, de får bli till vad de vill men jag måste testa, de är ju så fina.

Dessa tuijor och 3 rosbuskar har mest skött sig själva. Får en liten dos gödsel på våren och ser rätt välmående ut. Förr i tiden var det mycket perenner hos oss men har försökt få till det enkla för att orka med så länge som möjligt. Buskar och träd i olika variationer är ju också så vackra men nog krävs det att de ansas väl för att inte bli vildvuxna i mindre trädgårdar.
I landet är alla bär, plommon o körsbär plockade. Äpplena de lyste med sin frånvaro trots att jag sett fulla träd vid andra hus. Ända grenen på detta träd hade några stycken, det andra hade några fler.  Ifall ni undrar varför vi har plasten här så är det för att kväva ogräs till nästa år. Hoppas på bättring med ogräs för jag tänkte nästan ge upp denna sommar, Lite grönsaker o massor med ogräs. En härlig tid just nu när allt är så lummigt innan alla växter går i vila. Dessutom denna sköna värme, vad kan vara bättre.
Fredag i morgon och jag har i tankarna att sitta på någon strand med metspö i hand. Jag hoppas på det men vi får se vad det blir. Trevlig helg till er alla, vi ses.


1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Så fint och välordnat du har i din trädgård. En önskedröm . Det är ju en förmån att ha en sådan plats att kunna tillbringa lediga stunder i. Vi njuter också av vår trädgård, men har också skogen alldeles när. Och det är ju tacksamt för vår hund som älskar skogspromenaderna.