tisdag 9 juli 2013

Trevliga dagar


        Denna helg var det loppis race lite varstans här i nejden. På lördagen blev det en intressant färd mellan gårdarna i Purmo. På söndag var vi i Vörå där jag själv var med.
     Syster yngre bjöd oss våra platser på sin gräsmatta med stort utrymme och en trevlig omgivning.  Besökarna kom både från Malax i söder till Bennäs i norr så det var nog inte bara Vöråbor.
     Vad jag själv hade hoppats på var att träffa fler gamla bekanta som jag inte sett på länge eftersom Vörå är min gamla hembygd.

      Söndag morgon här på bilderna och besökarna får anlända. De blev långt fler än vad vi hoppats på.


        Måste bara visa syster yngres förtjusande lilla hönsgård. Inte alla hönor som får stå bland rosorna.

      Sen hade vi ju turen att en bekant bjöd oss ut på hjortronplockning. Vad kunde vara bättre för nu behöver inte tankarna på de nordliga mossarna slita i oss så mycket.
    Till råga på allt så hade frun i huset maten på bordet åt oss när vi kom från skogen så jag säger då bara ett ödmjukt tick till dessa våra vänner.
       Mycket nöjd och belåten fick vi åka hem med denna delikatess. Tyvärr så blev det lite väl mycket för min kropp som sa till på skarpen på kvällen men om man tar stryk i kroppen någon dag så får man ju njuta av dessa bär så många gånger om istället.
      I dag skall det även bli en skön "slappardag" och så tänker jag äta hjortronkvark med både kvark och grädde i till efterrätt oberoende vad som sätter sig mest i ådrorna (tänker på grädden).

      Tror att jag missat en del på era bloggar men ibland måste man bara prioritera annat så jag tittar in hos er snart var så säker. Ha en bra dag alla ni som tittar in, vi ses igen.

3 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Oj, så mycket smultron.
Jag älskar dessa loppis på sommaren. Alla brukar vara hur trevliga som helst och ibland hittar man så fina saker
Ta det lite lugnt nu.
Anje

Solglittret sa...

Vilka underbara hjortron!!!

Kikar in igen för en liten sommarhälsning :)

Kram Lollo♥

Imagine sa...

Jag var ut i förrgår o plockade med min man 5kg hjortron på ett par timmar. Gula o goda var dom minsann. Men nu ligger dom i frysen o väntar på att bli uppäten i vinter:)