torsdag 8 augusti 2013

Öppna trädgårdar nr 2

     Trädgården som först kommer  här är Luthers rosenträdgård som finns söder om Vasa.
                               Alldeles vacker och spännande trädgård med massor med rosor.



   



      En liten känsla  av regnskogen. Vatten som porlar, växter som klättrar på varandra och början till tätbevuxet. Bara de många olika fågel och djurläten som finns i regnskog saknas.

     Kanske ser ni i bilderna att mitt intresse ligger en hel del i utformningen av trädgårdarna.
                                       Vacker växt som det riktigt lyser om så liten den är.

                               
      Detta var  ju en rosenträdgård men dessa två rosor får stå för alla vackra rariteter här annars blir detta inlägg alldeles för långt.

      Börjar med det vackra fuxsia trädet i Lars-Oles och Maritas trädgård som även finns söder om Vasa. Hit var jag även tidigare i sommar så ni har redan sett bilder härifrån. Nu försökte jag hitta andra vackra saker som inte blev fotade förra gången. Vill ni se hela trädgården så bör ni gå bakåt i min blogg.
          Ett blickfång som fångade mig. Växterna trivs i skugga för den till höger har jag haft i sol och det gick inte alls.

     Denna lilla krypväxt blev jag alldeles förälskad i då den var alldeles blå. Vet ej om jag sett någon så blå blomma tidigare.
     


      Tror ni kanske jag kom hem tomhänt? Kunde inte motstå denna skönhet men nu undrar jag visst var jag skall förvara alla i vinter. Kanske får potatisarna i källaren ge vika för alla mina fuxior men nej, nej det går ju inte heller.
       Till sist skall jag bara fråga syster äldre om hon bjuder på ett äpple snart? Hon har nämligen aldrig kommenterat på min blogg så det skulle vara dags tycker jag.
    Så här vackert hade hon vid trappan när vi tog oss en titt trots att hon inte var hemma.

    En hel del trädgård har det blivit här på bloggen. Tur att man får glädjas och njuta av andras när man inte har så mycket själv. Tack alla ni som öppnar era trädgårdar, det var en underbar dag.
           Vädret här är fortfarande fuktigt och varmt med inslag av regn och åska så jag njuter i fulla drag.
                             Önskar er alla allt gott. Vi ses.




2 kommentarer:

Black Iris sa...

Men ojoj, så mycket fina trädgårdsbilder på en och samma gång... Hoppas du haft en härlig sommar..

Kram Maidi

Fjällripan sa...

Å så vackra trädgårdsbilder! Ungefär som jag drömde om en gång i tiden, men tiden räckte inte till...Men vackert är det!