söndag 5 oktober 2014

Kangas-aitta och hantverksmässa

    På väg till hantverksmässan i Seinäjoki kör vi förbi Kauhava där Kangas-aitta finns så varför inte ta en avstickare dit på samma gång.
    Nu håller de på att byta namn till Lankava Oy och det bästa av allt är att när man går in på Lankava.fi så står där också på svenska. Även olika mönster får man köra ut på svenska.
    Alla dessa idéer som jag nu visar är därifrån  Virkad av de tunnare mattrasorna är denna goa nalle som var större än en bebis.

                                            Limefärgad pläd stickad i samma material.



      Dessa mattor vågar jag inte säga mycket om än att de tilltalar mig. Jag vet särskilt inte mycket om vävmaterial  därav låter jag detta vara osagt.

                                                    De virkade mattorna är i trikootrasor.



      En hel del stickade  grejer och en hel massa härliga garn men här rördes så mycket folk att det var inte speciellt lätt att få något foto taget.


    Väskor i olika modeller. Den gröna i trikootrasor men jag minns faktiskt inte materialet i den svart-vita.
 
    Hade föresatt mig att min egen väska skulle vara tom när jag åkte därifrån men se det var den icke. Nu tänker jag inte visa er vad jag köpte för det kan ta rätt länge innan det blir till något men det kliar i mina fingrar.
    Från mässan i Seinäjoki har jag inga bilder eftersom det inte är så passande att springa runt och ta foton. Eftersom det är en säljmässa så bör man ju fråga om lov så det fick vara. Därifrån  kom jag lyckligtvis ganska tomhänt  trots att där fanns väldigt fina saker och även gott om material.

   Lite över en månad till nästa mässa som då är i Tammerfors. Söndagen den 16/11 åker vi från Hantverkarboden kl sju på morgonen. Denna mässa är ju mycket större, faktiskt nästan för stor för att hinna gå igenom på en dag. Kan visst nämna att även ickemedlemmar är välkomna med, det är bara att anmäla sig till Hantverkarboden.
   Varje år ser jag fram emot dessa mässor för visst är det roligt att hitta på och göra olika saker själv men även väl så roligt att få se allt fint som andra gör.

    I dag var vi på mossen för att leta tranbär men se det blev inte nämnvärt av det. Vackert väder men nästan inga bär, faktiskt det allra minsta jag sett något år. Piknik på mossen i solskenet, det blev höjdpunkten för i dag. Hoppas ni alla fått njuta av solsken och annat trevligt. Ha det alldeles gott så ses vi här igen en annan dag.
 
 



3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket spännande inslag! Jag virka av mattrasor. Detta gav inspiration. Tack!

Evas Pyssel sa...

Oj vad många härliga alster och väskorna speciellt. Tänk vad mycket man kan göra.
Kram Eva

Fjällripan sa...

Fina grejer! Blev lite sugen på att testa att virka mattor, men undra vilken storlek man måste ha på virknålen då... och den limegröna filten såg härlig ut!