onsdag 7 oktober 2015

En tripp till Kreta

    Ni har säkert märkt att det varit tyst här på bloggen ett litet tag och här är förklaringen.
Vi köpte en sista minuten till Kreta och stack iväg rätt omgående. Bara en vecka men vi  hann med en hel del den vecka vi var där, såsom sol o värme, storm och t.o.m.  influensa.
   Först hade vi helt underbart väder några  dagar men sen blåste det upp så det stod höga vågor utanför vårt hotell i Malemi.

    Malemi är ett "väl" lungt ställe, ja egentligen för lungt. Visst fanns det några Tavernor men affärer lyste verkligen med sin frånvaro så det var att ta sig till Agia Marina, Platanias eller Hania om man ville vara lite mitt i smeten. Det är ju inte bara det där handlandet utan faktiskt vill man ju också se folk i rörelse. Bussar fanns det gott om så egentligen var det väl inget problem att komma dit man ville.

    Härligt väder ser ni att vi även hade. Lördagen när stormen visst höll på att bedarra men molnen svävade fortfarande så hyrde vi bil och åkte till Elafonissi. Det är en helt fantastisk sandstrand med väldigt varmt vatten eftersom där är grunt rätt långt ut. Jättehärlig strand, väl värd att rekommendera.



                                            En ravin där vi stannat till på vägen mot Elafonissi.

     På vägen tillbaka tog vi en  avstickare till Falassarna och här syns serpentinvägarna som tog oss ner dit.


                          Man kan bo på många olika sätt. Detta var ett av de enklare husen.

                   Förråd kan man ha så här enkelt om man inte dragit på sig så många prylar.

      Dessa ljuvliga blomlökar som har utseende likt spindelliljan bjöd ännu på lite blomsterprakt här och var.
     Vi hyrde även scooter en dag och åkte till Botanical Park &Gardens.  Vi besökte den parken även för två år sen men där kunde jag vandra många gånger om. Bilder därifrån får ni se i nästa inlägg.
   
     Kallt men vackert väder här i dag, 6- kl nio i morse. Usch att det börjar redan men så länge solen skiner går det an. Ha det bra alla som tittar in, vi ses om några dagar.








4 kommentarer:

Janne i Fagerlia sa...

Sikkert herlig på Kreta når høststormene blåser her hjemme. Sist jeg var på Kreta var midt på sommeren og 40 varmegrader. Sikkert bedre på høsten.

Mina fotostunder sa...

Men så härligt med en söderntripp!
Det får ju bli London nästa gång ;) det var första gången för mig med
så man vet aldrig när det bär iväg igen.
Ha det bra!

Snäckskalsdalen. sa...

Aha, det är där du varit! Så härligt det ser ut och även det där ovädret, jag tycker om lite dramatik så där, och det gick ju över och ni fick fint väder också! Har varit på Kreta en gång, och det var en så stor ö! Och botaniska parken missade jag förstås, ska bli kul att se bilder därifrån!
Härligt med varma bad, det längtar jag efter!
Agneta kram

Nette Cecilia sa...

Det där låter som en resa för mig ett väldigt lugnt ställe skulle jag behöva .kram Nette