måndag 4 april 2016

Orkidé och sticklingar.


   Min storblommiga orkidé är nog den tacksammaste blomma jag har. Fick en gång veta att man skulle skygga för de storblommiga som finns i affärer för efter blomningen så krävs flera års skötsel med gödning och sådant för att de skall orka blomma igen.
      Detta kom nu verkligen på skam eftersom jag fick den för två år sen och den blommar nu för tredje gången. I år har den bara en blomstam men i fjol hade den två stammar. Det mesta den haft i blomväg är två stammar med sammanlagt sex grenar som jag en gång tidigare visat.  Gödsel får mina orkidéer några gånger på våren och jag tror faktiskt att det gör susen.

    Nu har jag planterat mina sticklingar som jag norpade på Teneriffa. Här ser ni trillingblomman som jag tog tre sticklingar från för jag är ganska säker att jag inte lyckas få den att leva men ni kan hålla tummarna. Lyckas jag få den att leva vidare får jag väl sitta hemma hela sommaren för att förse den med vatten.
    En äldre tant i min vänkrets hade en stor trillingblomma år efter år som var propp full med blom varje sommar men hon vattnade den två gånger om dagen sommartid. Den blomman var ett riktigt praktexemplar  och jag fattar fortfarande inte hur hon fick hållit liv i den år efter år.

       Så här gör jag når jag sätter sticklingar utan rötter. Jag har klippt ett hål i varje plastpåse så det luftas och sen sprejar jag dit fukt så blir det som ett litet växthus.
 
      Ha en bra dag alla ni som råkar kika in, vi ses.

3 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Då håller jag tummarna för dina sticklingar och tänk om dom tar sig! Du får ha dom med dig om du åker nånstans i så fall! Orkidén är magnifik och vilka vackra blommor!
Kram Agneta

Steekjes en Stygn sa...

En så fin orkide. Älskar just den stora vita. Håller tummarna för dina stiklingar. Skulle vara riktig rolig om du lyckades. Du får hitta på något så att dem får vatten även om du inte är där.
Anje

Äventyret framtiden sa...

Det är tacksamt med orkidéer. Även om man inte lyckas att få dem att överleva så håller de så man kan njuta av dem länge. Men också jag har haft tur och fått dem att blomma några år i rad.
Lycka till med sticklingarna! Lägg en vattenfylld flaska upp och ner i jorden så slipper du oroa dig för bevattningen. Ett enkelt och bra trix som jag brukar använda mig av när vi reser bort.