onsdag 8 juni 2016

Testat att göra papper

    För många år sen gick jag en kurs där vi testade ett och annat inom hantverk, således också att göra papper. Har tänkt att testa det själv med ettan och tvåan och idag blev det av. Tvåan som ännu inte fyllt fyra tänkte jag var nog väl liten för detta men hon fick hänga med och det gick alldeles utmärkt med hjälp av mig och ettan. Ettan som är sju år tyckte detta var rätt kul men geggigt.

    Fickorna hade redan tidigare fått riva papper och välja från de färger vi lyckats samla. Ettan ville ha sitt papper att bli lila och tvåan ville ha blå. Själv rev jag det vita och mixade det mesta i förväg. (Ni vet det är bra att ha en mixer till lite av varje.) Flickorna fick tillsammans med mitt handtag mixa sina färger själva för att testa det hela.

     Det var nog inte lätt. Mindes inte att det var så svårt att få det att hålla ihop. Tror att vi inte lyckades riktigt bra att få utprässat tillräckligt med vatten.  En del gick sönder men vi lyckades så att de båda får varsitt helt papper och det var ju viktigt.

        Varken lila eller någon nämnvärd blåfärg lyckades vi inte få men det blev vad det blev.


     Så här ser resultatet ut som nu ligger på tork. Något mer fanns inte ork till varken för ettan, tvåan eller mig själv. Nöjda barn i alla fall och vi hade en givande stund.

     Regn och hård blåst just nu, tänker mig att jag går nog inte utanför dörren i morgon om det är så här. Tomt hot från mig för vad bryr vädergudarna sig om sådant. Istället är det skönt med en innekväll så kanske även något också blir gjort inom ordning och reda kontot. Ha det bra alla besökare, vi ses.
   

   

   





1 kommentar:

Skaparglädje sa...

Tålmodig tjejer har du. JAg har också provat på att göra eget papper. Och det var inte enkelt.
Kram!