tisdag 5 juli 2016

Orkidén vid dikeskanten

  Vår fridlysta orkidé Jungfru Maria Nycklar hade jag glädjen av att få fotografera när jag vandrade runt med kameran i går. En enorm njutning att varje sommar få spana in om de står i blom där vid dikeskanten och de verkar bara bli fler och fler.

    Första gångerna jag såg dem frestade de mig att ta med hem men det gjorde jag inte eftersom de är fridlysta, nu är största glädjen att få vandra runt, fota och bara beundra de vackra blommorna.

    De brukar gå i vit och lila men jag vet inte om de finns även i bara vit eller om denna är ett litet missfoster.
                              Här ser ni att nog är Jungfru Maria Nycklar en riktig orkidé allt.


             Jag vandrade efter små vägar och tog bilder på det som bjöds längs vägkanten.

     Plötsligt där i skogen fanns ett stort fång med prästkragar. Dem skulle jag önska fanns vid vår sommarstuga  för de är ju riktiga midsommarblomster tycker jag.
                                                     Hundflokan stor och ståtlig.

                                                             Någon sorts tistel eller?

                                                Denna vet jag inte namnet på, vet någon?

               Bara små vita prickar där invid vägen blir en vackra skira  blommor genom kameralinsen. Vet ej namnet på denna.

Solöga fanns fortfarande rikligt längs vägrenen.

   Rödklövern inte att förglömma, så vacker när man kommer sig för att titta noggrant.
 Fortsatte även längs en annan väg där jag förevigade några svampar och ut på vattnet igen så fick även näckrosorna stå manekänger.  För att inte helt trötta ut er så kan jag inte visa allt men det var tre njutbara timmar jag spenderade med mina kamera.
 
De senaste två dagarna har vi varit vid sommarstugan. Mannen har tvättat fasaden som står inför ny målning och jag har stått för marktjänsten som sig bör. Eftersom han använde högtryckstvätten så var jag fri att göra vad jag ville mellan mat o kaffe så det blev bl.a. att vandra runt med kameran, därav kallar jag mig lyxhustru just nu.
   Regn o rusk på vägen hem i dag så just nu tänker jag endast hålla mig inomhus.
 
   Tack alla ni som kikar in, trevligt att se att någon har intresse av min blogg. Ha det gott.

4 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Vilka fina bilder du har tagit på allt det vackra som naturen bjuder på alldeles gratis så här års.Bara de som har ögon som ser det andra kanske inte ser får känna lyckan av att upptäcka de små undren som visar sig i vår blomsterprakt.
Önskar dig en fortsatt härlig sommar.
Annika

Evas Pyssel sa...

Jag älskar verkligen de vilda blommorna och förstår din lycka att gå där och fota. Man väntar varje år på den och den och den blomman. Det sitter i sedan barndomen. På vår morronpromenad vänder Ajax och jag vid en stor lind. Den är fantastisk att följa under året. Sen var den att slå ut sina blad i år. Men idag var det värsta konserten av alla insekter som jobbade i trädkronan.det är mäktigt.
Kram till dig från Eva

Lyckoslanten sa...

Vilda blommor är allra bäst, jag är bara så urusel på att gå och plocka buketter nu när det är läge!
Jag håller nog koll på dig även om kommentarerna blir få! ♥︎

Stubbetufsa sa...

Bilde nr 8 er ingen tistel. Det er øyentrøst. Bestemor mente den kunne være til hjelp med såre øyne. Den er bitteliten, og jeg bruker ofte å ta den opp. for den har så nydelige blomster. Den snylter på andre planters røtter...