lördag 22 december 2012

God Jul till Er alla

     Vill önska Er alla en riktigt god jul med en bild på ett vackert, juligt och äkta hantverk, alltså dessa stickade tomtar. Det är min andra sonhustru som gjort dessa tomtar och där på deras kökssoffa tronar de varje jul. Tycker precis att de ser lite byga men rätt kära ut eller vad tycker ni?

      Sen har ju jag en gammal hederlig tomte som varit med ca 45 år. Hemska tanke  45 år, det är så jag blir förskräckt att uttala såna siffror och översätta dom i år. Ja det blev en lång tid det vare sig jag vill det eller ej.
   Tomten fick jag som julklapp av min lillasyster och den var inköpt på bybutiken där jag bodde då. Jag hade faktiskt önskat den rätt hörbart, inte riktigt snällt men så var det.

     I dag åkte vi in till vår lilla stad och längs vägen va det underbart vackert snölandskap. Försökte ta några foton genom vindrutan men det var inte många som lyckades.
    I alla fall fick jag bilderna på Tro Hopp o Kärlek som varje år hänger över storgatan i lilla Jakobstad.
       Det är viktiga symboler här i denna lilla stad. Riktiga sjömanssymboler som hittats inristade på bl.a. sjömanskistor och annat.  Från början av 1900-talet förekom dessa symboler i Jakobstad men man vet inte det exakta året. Med säkerhet vet man att från 1913 har de varje år hängts upp över storgatan. Även tidigare förekom dessa symboler men i annat format och upplysta med levande ljus.
        Alltså, ingen jul i Jakobstad utan Tro Hopp o Kärlek.

     I morgon skall jag avverka fyra timmar vid hantverkarboden och  sen blir det bara julmys, god mat och nära o kära som gäller.
 
    Tack snälla ni för alla besök ni gör här på min blogg och som jag redan sa så önskar jag er en riktigt God Jul och här ses vi så fort julmaten och annat gjort sitt.

13 kommentarer:

Annelis hantverk sa...

Så mycket vackert hantverk och gamla tomtar är något speciellt med för dom finns alltid där när man öppnar jullådan. Tomteparet var väldigt söta tillsammans! Staden skulle inte vara samma utan de tre vackra symbolerna.
Önskar dig en riktigt
God Jul!

Äventyret framtiden sa...

Vänners dotter i Jakobstad, sade alltid när hon var liten om de speciella julsymbolerna där, tro, hopp och pepparkaka:)
Önskar dig en fridfull julhelg!
Julkram!

Birgitta sa...

Jag vill passa på att önska dej en riktigt GOD JUL. Hoppas du får det lugnt och skönt.
Kram Birgitta

Stubbetufsa sa...

Jeg ønsker deg og dine ei god jul!
Klem fra Nord-Troms.

Rantamor sa...

God Jul till er båda, ha en underbar helg.

Julkramen från Rantamor å Rantafar

Vform sa...

Ååå, vilken fin gata genom Jakobstad!
Visst är dom vackra de tre symbolerna :O)
OCH dina tomtar är bara sååå mysiga ...
Ha en riktigt SKÖN JUL!!
♥Kramar från mig till DIG!

Steekjes en Stygn sa...

Vill önska dig en God Jul.
Allt är färdig här men med 11 plusgrader,storm och regn är det svårt att känna att det är jul.
Så vackert i Jacobstad med symbolerna.
Ha det gott
Anje

Catarina sa...

Önskar Er en Riktigt GOD JUL!
Och visst är dom fina de stora symbolerna. Minns hur mäktiga jag tyckte att dom var när dom kom upp första året jag studerade i Jakobstad.
Catarina

Lyckoslanten sa...

Jag har ju bott några år där och min lillasyster bor där så tro-, hopp- och kärleksymbolerna är väldigt speciella för många av oss.
En riktigt skön och avkopplande Jul önskar jag dig! ♥

Creative Momone sa...

God Jul!
Nanne

Snäckskalsdalen. sa...

Såna fina tomtar och paret på första bilden ser lite smått nykära ut, din tomte ser mer tomteauktoritär ut, men så har han ju varit med några år också. Men 45 år är väl ingenting.....uuugh.
En stor God Jul kram
Agneta

Anonym sa...

Härligt att se att din "gamla" tomte kommit fram i år också! Min står på spiskransen varje år! Kommer du ihåg att du blev arg när du fick paketet och du tyckte att det mera liknade en kastrull än en tomte!! Lillsyrran

Hantverkarglädje sa...

Jo visst lillsyrran kommer jag ihåg. Jag hade ju önskat mig bestämt den tomten och var rädd att bli besviken men det blev jag inte. Gott så.