måndag 8 april 2013

Trädgårdsmässa

    Nu i helgen gick trädgårdsmässan av stapeln i Åbo. Jag har då inte tidigare besökt den mässan men nu blev det av. En hel del intressant fanns att se men den kan ändå inte slå Stockholmsmässan som jag besökt ett par gånger tidigare.
     Ordentliga färgklickar här med våriga blommor, såna som vi väntar så intensivt på skall picka upp även hemma.
                              Rabatter med olika färggränser drar också blickarna till sig.

       Vackert med stenar och någon krypväxt vid sidan om. Tyvärr vet jag ej namnet på varken den gröna krypväxten eller den mörklila här nere på bilden.

                         Terass i trä och med natursten i den mjukt avrundade kanten.

                         Även gången med skifferplattor och natursten är mjukt rundad.

          Riktigt trevligt med detta höga "staket" som avgränsning. Det består av gråa trädslanor uppradade i kamstålsrutorna.  På mitten finns ett träd upp efter spaljen.

                      En liten vacker uteplats. Kanske lika snygg om den blev förstorad en del.

              Här försöker jag visa det snygga i att avsluta trägolvet med natursten runtom.

           Ett urgammalt slaskrör eller ett helt nygjort som blomkruka, lika snyggt oberoende.

         Min absoluta favorit, här kunde man variera en hel del med växter och prydnader. Sen finns ju inget ogräs att hålla reda på men visst skulle jag åtminstone ha en del växter utanför i alla fall för att få någon sorts lummighet.
      En omkull vält korg med löv i. Tänk så enkla stilleben som kan bli ögongodis åt oss.

       Och visst drar även en gammal dörr och fågelholk blickarna till sig bara de finns på rätt plats.
         En del blomuppsättningar fanns att beundra så dem får ni ta del av här utan att jag förklarar          närmare.      







          Denna inspirerade mig verkligen. Det är en grå trädplanka med borrat hål i. I hålen sitter engångs champagneglas med gerbera och kalla i. Lite annorlunda än vanliga buketter.

                              Vao vilken trädstam. Det var faktiskt en riktig stam.
         Guld, guld, javisst men det är solskensguldet. Så vackert kan det bli om solen råkar kasta sina strålar i rätt vinkel.
         Tror det var julrosens år i år för av dem fanns det så det räckte och lite till.
                        Stora och härliga var dom, åtminstone de som fanns på mässan.
                       Till sist den allra underbaraste jag kan tänka mig, Camelia. Camelians blom är alldeles lik rosen men blomman sitter liksom direkt på stjälken. Dessutom har den blanka och vackra blad så den är också rätt fin utan blommor.
       Då vi var till Madeira för många år sen så knep jag två skott från ett stort Cameliaträd som just då var proppfullt med blom. Vilken tur jag hade, det slog rot och började växa. Det växte ca 5cm per år och varje vinter föll något blad bort så när den stått i tre år så slängde jag den. Jag hörde mig för vid ett växthus hur den skulle skötas men jag kunde inte få den att trivas eftersom den ville ha så fuktig luft och det lyckades jag förståss inte ge den. Det harmar mig ännu att det inte gick vägen för den var så jättevacker på Madeira.                

     Till allra sist det som ni säkert inte vill se, snö och snö. När vi skulle ta oss hemåt från Åbo så var vädret så här men det avtog rätt snabbt. Kanske hann det dra förbi för vi hamnade in på ett mycket intressant loppis och jag gjorde ett fynd. Det skall jag visa i nästa inlägg så får ni er säkert ett gott skratt.
      Till dess, ha det så gott. Vi ses.























7 kommentarer:

Catarina sa...

Så mycket fint du hade fångat på bild från mässan. Sittplatsen med mur och tulpaner runt tyckte jag speciellt mycket om.
Snön vill vi inte ha mera av nu. Nu vill vi se tulpanerna som vi satte i höstas :)
Jätte fina glasunderlägg du hade gjort i tidigare inlägg...och ide´n med blommor i glas i liknande färger....Fint, Fint!!

Steekjes en Stygn sa...

Så mycket vackert du visar kul att gå på trädgårdsmässan och se allt det fina. Vad man längtar efter ens egen uteplats och sitta där med sol och värme. Och ni hade snö igen. Här bara regnar det.solen har vi inte sett på ett bra tag nu.
Men den kommer väl någon gång. Till dess drömmer vi.
Anje

Rantamor sa...

Väldigt nyfiken på ditt loppisfynd.
Och tack för att jag fick följa med på trädgårdsmässan.

Tjingelingen.

Nette Cecilia sa...

Tack för att du delade med dig av dina fina blombilder ,kram nette

idémakeriet sa...

Tack rara du för dina omtänksamma ord på min blogg.
Jag har njutit av alla dessa varma ord som jag har fått och allt det andra är bortblåst.
Tänk vad gott det är att få höra att man duger och att man inspirerar andra.
Jag har fått en hel kasse med måbra ord som jag kan ha på lager för nästa gång jag skulle vara nere:)
Vilken njutfull helg du har haft på mässan.
Kan tänka mig att ditt huvudet är full av inspiration.
Bilderna är härliga, får nog ta en titt igen:)
Ha en skön kväll.
Varm kram Gerda

Black Iris sa...

Jättefina bilder har du här från mässan..

Kram Maidi

Vform sa...

ÅÅÅ ... SÅ VACKERT ... borde få ta hem en del och någon som sköter allt!
Men nu lär våren vara i antågande sägs det ... hoppas!
Ha det bra och tack för alla inspirationsbilder!