fredag 22 april 2016

Frestelser i massor

     Denna helg har Sunds Trädgård säsongöppning i plantbutiken och jag tog mig en avstickare dit i dag när jag ändå var till stan. Har sett  här i bloggvärlden att en och annan köpt sig en Bellis blomma och så vackra de är. Minns dem så väl ända från min barndom om än i mindre format.
   Hade själv inte riktigt tänkt mig en sådan just nu eftersom jag har rätt vackra orkidéer som blommar  men det gick bara inte att gå förbi denna, den verkligen pockade på mitt ha begär.

    Jag är faktiskt riktigt glad att jag köpte den. Tänker mig att den skall senare i vår delas och sättas som en liten grupp i blomrabatten eller kruka. Hoppas bara att detta lyckas som jag tänkt.


     Allt klart med träd, buskar o perenner till dess trädgårdsfantasterna börjar botaniera till fullo här. Även violer i långa banor, välväxta och till vettiga priser. De riktiga sommarblommorna lyste ännu förståeligt nog med sin frånvaro men pelargoner, begonior, hortensior och mycket annat bjöd på en härlig färgprakt.

     Även en skojig kråka fastnade i min kamera. Njöt i fulla drag att få se allt vackert utan att ha någon brådska. Härligt. En skön helg till er alla. Vi ses.

10 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken fin Bellis! Och vilken fin handelsträdgård! Kul att gå runt och titta! Förståndigt att man inte säljer som inte ännu ej tåls sig.
Agneta kram

Steekjes en Stygn sa...

Har inte varit inne ett tag men nu tog jag mig tid igen. Njöt av alla fina handverkalster du visade. Vilken tålamod att knyppla den vackra hatten. Silversmycken tyckte jag om.
Skönt att snön är borta hos er och du får tänka på alla fina blomster att ha i trädgården igen. Det är alltid lika roligt att besöka en plantskola.
Ha en fin helg.
Anje

Rantamor sa...

Sunds trädgård är så roligt att kika in i när man är i krokarna...
men allt liiiiite dyrt.

Tjingelingen från Rantamor.

Janne i Fagerlia sa...

Det aller beste med denne årstiden er at man kan pynte uterommet med blomster igjen.

Skaparglädje sa...

Det bästa som finns att åka till trädgårdshandlare nu och leta rariteter.
Underbar Bellis. Den lyckas du säkert med.
Kram!

Anonym sa...

Roligt att se hur långt våren kommit till er.
Här i Wales är den i full blom!!
Ha en skön söndag!

Black Iris sa...

Jag tänker på min pappa när jag ser en Bellis.Han var så rädd om de små förskrämda blommorna.

Kram Maidi

Isa sa...

Är Bellis en "tusensköna"?

Hantverkarglädje sa...

Ja antagligen. Vi kallade dom Bellis "förr i världen" så det sitter i mitt huvud. Trodde faktiskt att detta namnet gällde ännu trots att jag vet om tusensköna. Kanske kan även blommor byta namn. Ha en skön vappen.

Janne i Fagerlia sa...

Det første besøket i gartneriet om våren er utrolig kjekt. Det gir en god følesle å få kjøpe blomster igjen etter en lang vinter.