fredag 1 juli 2016

Mina blommor denna sommar

 Mina blommor denna sommar är inte särskilt mycket att skryta med vad det gäller blomning. Bäst att jag börjar med en som bjuder lite på sig.

   Jag är ju väldigt förtjust i fuxior och den här röda med vit kjol är ju mycket vacker. Tyvärr bjuder den på betydligt mindre blomning i år än i fjol så nog verkar det vara skillnad från år till år fast man tycker att de varje år blir omskötta på samma sätt.


    Den här rosa-vita är inköpt vid Sunds i år. Letade med ljus och lykta efter en med mera rosa färg eftersom jag tidigare haft en sådan i flera år men denna klarade plötsligt inte källarvistelsen under förra vintern. Jag t.om. letade en sådan när vi var till Estland men fann ingen där heller så då fick det bli den rosa-vita.

      Den bjuder på riklig blomning som ni ser men här är den rätt långt hängande så jag har klippt en o annan gren så nu är knoppar på väg även högre upp.

   Betunian här är inköpt i Estland för 4e. Var rätt vacker då men tog lite stryk under resan hem. Nu står den full med knoppar.
     En riktig skönhet bägarrankan, den här fick jag av syster äldre och den växer så det knakar. Lite sen med blomningen men många knoppar är på kommande.

   Men varför tjurar mina pelargoner i år? Den här som är en ampelpelargon var propp full med blom i fjol och i år är det endast ett och annat. Åker på tippen ifall den även tjurar nästa år men hoppas på bättring gör jag ju förstås. Jag har fler pelargoner som jag inte ens visar här för de har bara ett och annat blom trots att även de får det rosa pulvret vid varje bevattning.
   Besviken på mina pelargoner, det hörs väl lång väg eller så är jag bortskämd av dem sen tidigare, vet ej vilket.

   Ljuvligt väder här, kl är snart 24 och det är 18+, bara 10grader svalare än vad det brukade vara i ljuvliga Thailand.
   Hoppas ni alla har det bra och njuter av semestrar, pensionärsliv eller annan ledighet. Vi ses.

 








2 kommentarer:

Snäckskalsdalen. sa...

Jag tycker ju förstås att du har fantastiskt fina sommarblommor! Hade jag haft en enda så fin bloddroppe hade jag varit glad, fantastiska! Och de andra också! Pelargoner har jag aldrig lyckats med, så jag vet inte.....
Agneta kram

Snäckskalsdalen. sa...

Jaaa, jag tror det, att fuchsia kallas bloddroppe på "vanligt" språk! Av någon anledning har det latinska namnet i det här fallet blivit det vanliga! Kanske för att det är "blod" med i namnet.....Som blodapelsin, jag tror man har ändrat namnet på den också, till röd apelsin eller nåt sånt!
Kramar