lördag 9 juli 2016

Tjärbränning


   Tjärbränning det kan man säga är ett äkta hantverk.
För första gången i mitt liv har jag varit som åskådare när tjärbränningen skulle öppnas och tjäran rinna ut.
   Vart tionde år ordnas tjärbränning i Purmo och då gick det av stapeln i år. I kväll kl 19 öppnades bränningen och visst kom det tjära ut.

   
    Här rinner tjäran ut och jag är glad att jag var som åskådare för man får faktiskt fundera hur många gånger till detta tillfälle ges. Det lär vara mycket jobb för att få detta att fungera så nog kan man säga att de fick ligga i med allt möjligt förr i tiden.  
         En liten folkfest kan man säga. Ja inte så liten heller för där var mycket folk. Musik och skrönor var på kommande och där såldes hantverk, kaffe, korv m.m. Här på bilden "Sussis pottor o pytor" ifall ni vill se mer av hennes hantverk.

        Den som vill hinner ännu besöka tjärbränningen  för varje dag till den trettonde  så tappas tjära.

   Detta blev min kväll och kvar blir endast lite TV-tittande. Ha det gott, nu lovas lite mera sol. Vi ses.

1 kommentar:

Snäckskalsdalen. sa...

Intressant! Fina bilder på det också! Ha det gott! Agneta