fredag 11 augusti 2017

1700-tals marknad

   Först får jag väl säga länge sen sist här på bloggen. Full rulle med kort husvagnstripp, kantarell o blåbärssökning, barnbarn m.m. gör att bloggen får vänta på inlägg ibland.
   I dag var vi till Storkyro där årets 1700-tals marknad gick av stapeln. Vi har så många gånger tänkt besöka den, vilket aldrig blivit av men nu har vi bättrat oss. Man måste ju ta vara på förgyllande tillställningar som bjuds ibland.
     Många försäljare med hantverk och inget nämnvärt krims krams så det föll  mig i smaken. Vad jag gillade mycket var att försäljarna var klädda i gammaldags kläder så här prutades inte på klädseln.
                                   Dessutom var denna marknad i vacker miljö invid Kyro älv.

Kunde inte låta bli att fota denna kråkriskvast eftersom jag minns sådan från min barndom. Häftigt eller hur? Inne sopades mattorna med kråkriskvast men ganska fort fanns dammsugare i varje hus.                                                                                                                                         
      Här i bakgrunden ser ni Storkyro gamla stenkyrka som restaurerats för ett antal år sen.

     Trots att jag inte diggar besök i gamla kyrkor måste det bara till en titt när jag nu en gång var där.

                                       Predikstolen var intressant, likaså alla väggmålningar.

     Nöjd att vi äntligen kom oss till denna marknad och även såg in i kyrkan eftersom  den gränsar till min hembygd.

    På hantverksfronten händer inte mycket nu, inga egna hantverk, inga mässor m.m. men det kommer. Juthbackamarknaden står för dörren, inom en vecka och den tänker jag lägga tiden på de närmaste dagarna. Önskar att alla ni besökare här har överseende med att det ibland kan bli glest med inlägg men så länge jag inte meddelar er något avslut här så kommer jag igen, var så säker på det. Ha det mycket gott, vi ses.





3 kommentarer:

Mina fotostunder sa...

Jo den är ju en litet speciell marknad i sin gamla stil
och kyrkan är ju fin med sina svenska texter på väggarna!
Ha en fin dag!

Äventyret framtiden sa...

Jag är som du, tycker också om det enkla, genuina när det handlar om marknader och utan krims krams. Den biten får man hur mycket som helst av på annat håll ändå. Kråkriskvastar användes här också, och ibland får man se en sådan stå på någons trappa. Ett rätt stort arbete att tillverka dem men vackra är de.
Tack för att du tog oss med på marknad. Nu ser jag framemot Juthbacka tillsammans med dig.

Evas Pyssel sa...

Trevligt med en marknad som är så där genuin. Det gillar jag också. Gamla hantverkstraditioner visas upp och får på det sättet ett fortsatt liv. Kråkriskvastar har jag aldrig sett här. Däremot borstar av björnmossa och kvastar av björkris. Förr kunde man använda naturen på ett helt annat sätt. Ha det gott. Kram Eva