lördag 8 juni 2019

Skärgårdsliv just nu

     Det varma vackra vädret satte sprätt på skärgårdslivet tror jag. På ett huj kom vi oss iväg till sommarstugan som vi gått och dragit oss för. Inget sköter ju sig själv så vi visste att en hel del jobb väntade. Värmen gjorde nog att vi inte kunde motstå skärgårdslivet så det blev ett par dagar blandat med jobb, slappande och njutning.

     Helt otroligt vackert och varmt i morse. På eftermiddagen började molnen hopa sig som utmynnade i både regn och åska till kvällen.

       Nästan så jag fattar inte själv att jag fick till årets första dopp. Bra gjort för att vara jag.

     Så mycket blommor som bjöd på fägring. Ett måste att föreviga dem för vem vet, kanske är de utblommade nästa gång jag kommer dit. Här är klematis som jag för många år sen planterade vid den gamla stubben.
     Hundviol blommade här och var men liljekonvaljen är nog en vinnare. De växer över nästan hela tomten och blir bara fler och fler.  Svärfar som gillade liljekonvaljer får en bukett till sin grav varje år.

                     Skogsstjärnan är så vacker den med och har rikligt med blommor i år också.

      Även ormbunkarna blir också fler och fler. Mannen brukar akta dom när han agar annat gräs och sly. Ormbunkarna är ju fina buskar tycker jag så de får visst breda ut sig de med.


     Denna vet jag ej namnet på men trots att den växer ut vid vattnet så liknar den rätt mycket nattviolen om än ljusare färg.

      Och så denna fina mossflox som bara dimpat ner in vid vår brygga. Varifrån den kommit har jag ingen aning om för jag har aldrig haft någon sådan vare sig vid villan eller hemma. För många år sen såg jag en pytteliten planta som blommade i gräset och jag flyttade den då hit till stenarna. År efter år har den vuxit till sig och varje år blir jag överraskad av denna rosa plätt när vi anländer till bryggan så här års.

              Kl är nu midnatt och termometern visar ännu 18+, nästan så man intet "jöutas" gå till sängs. Hoppas på en skön dag även i morgon då vi är bjudna på förlovningskalas med kära släkten. Tack alla ni som kikar in. Vi ses.




Inga kommentarer: