fredag 20 september 2019

Höstens färger i kruka

    Nattens frost satte lite fart på mig i dag. Som tur var hade jag flyttat både pelargoner o fuxia upp på verandan och täckt över med fiberduk så jag tror visst att de klarat sig.
     När dagen tog vid fick jag en sådan lust att göra något vackert så jag åkte iväg till Sunds där mycket vackert finns vid olika årstider.  Jag fann växter i mina älsklingsfärger så nu borde jag egentligen sitta på trappan o njuta.
     Vanligen brukar det så här års bli nästan det gamla vanliga med rosa o vita erikor  men jag är bra mycket nöjdare med denna färg som nu kom i krukan.
 
      Den ena småblommiga surfinia kunde jag bara inte slänga eftersom en del blom ännu var helt ok. Jag tog några st kärleksört som blommar rätt rikligt här ännu och fyllde på i krukan för att få lite höjd.
Nu får denna kruka bjuda på ännu lite uppe på verandan till dess att frosten tar det sista.

     En lerhög! Min blick på denna lerhög som just nu finns på vår gård väckte mitt barnasinne.

     Måste bara testa om det går att baka i naturlig lera som vi gjorde som barn. Ja visst, här ser ni bullarna. Nu avsatte jag ju inte särskilt mycket tid att baka med lera denna dag men rätt skoj att testa. I barndomen var det ju att leka och testa det som fanns i naturen. Jag vet ju sen dess att naturlig lera inte håller i längden och dessutom så blöts den upp om den blir våt men nog kändes den ljuvlig och lagom fuktig i mina händer, precis som i barndomen.
     Redan som barn funderade jag på vad jag kunde göra av olika saker och det låter kanske inte klokt men ännu finns sådana tankar om än inte många grejer blir gjorda numera.
   
     Blev nästan hel utedag i dag eftersom det lovas regn i morgon. Hoppas på att jag äntligen skulle ha lust att vara bagare någon timme i morgon men farligt osäkert känns det som. Ni vet, något av mina pysselrum drar bra mycket mera.
                          Hej svejs till er alla och ha det så gott. Vi ses.
   

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Vilken ljuvligt fin lerhög!
Jag känner för att leka lite jag också när jag ser den.
Talade om lera här om dagen för att bottna ett trädgårdsland med, men allt sköts fram på framtiden i alla fall men en dag ska det bli av.
Vackra välkomnande dekorationer fick du sannerligen till.
Här har jag bara en korg på trappan full av saker som ska in till vintern, så jag borde verkligen ta tag i mig själv och göra livet vackrare och mera välkomnande!
Ha en skön fortsättning på hösten!

fale artut sa...

Så fint du har gjort! Leran inte att förglömma. Det blir hårda bollar, göm lite frön i dem och lägg ut så blir det blommor till sommaren! Det har varit en av sommarens höjdpunkter! Tack för inspirationen!