lördag 28 september 2019

Sommarens sista sallad


    Som jag har njutit denna sommar av att få hämta in färska grönsaker ur eget land. Jag har ju alltid odlat lite grönsaker, de hör ju sommaren till här på landet. Att jag njutit av dem lite extra i sommar vet jag ej kan bero på annat än att jag lyckats så väl ut med endast lite skötsel.
     Kanske har det hjälpt till att ha fiberdukarna på hela sommaren eller kanske har jag varit extra flitig att strö på gräsklipp eller så är det nog bara en passlig sommar som gjort sitt till.

     I våras visade jag när min man gjort ställningar med gångjärn att ha fiberdukar på. Det har fungerat jättebra, kanske med facit i hand hade de fått vara lite bredare eftersom  de böjer och det då blir lite trångt när blasten på t.ex. morötter växer.

       T.ex. salladen sådde jag i tre omgångar vilket gjorde att vi ätit egen sallad hela sommaren från slutet av maj till i går. Under dukarna har även funnits dill, rädisor, morötter, bönor, purjo o kålrabbi. Ja även broccoli men den drog jag upp rätt tidigt eftersom den inte ville bli något och även för att ge plats till den sista omgången av sallad. Lök o ärtor klarar sig gott utan duk så de har fått stå utanför.
     


   
                         Minimalt av allt som ni ser men har räckt gott till oss två och även lite att frysa in eller ge bort.
     Nu hade de dessutom inhemsk broccoli o blomkål med väldigt billigt pris vid affärerna så jag som diggar inhemskt rätt långt passade på att inhandla några huvuden. Jag hade ju rätt bra av egna morötter o bönor att fylla på med så det blev rätt många påsar att frysa. Behändigt att ha hemma när jag vill göra tonfisksoppa som jag älskar. Recept ifall någon önskar.
                                   2 påsar blandade grönsaker
                                    1 konserv vita bönor i tomatsås
                                    1 konserv eller 2 små konserver tonfisk i olivolja
                                     salt i dill.
            Koka grönsakerna, tillsätt bönor, tonfisk o salt och koka ett par minuter till. Efter kokning tillsätt dill. Soppan är klar.
            Snabbt, enkelt och jättegott enligt mitt tycke.

              Ha det gott, vi ses.



2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så fiffigt att göra tunnlar med gångjärn på. Då blir ju allt så mycket lättare att hantera. Det är en lycka att odla eget, när man kan. Och dina grönsaker ser verkligen fräscha ut! :)

fale artut sa...

Så fint att hitta i frysen!