fredag 6 december 2019

Finlands självständighets dag


             Finlands 102 åriga självständighet.  En dag att verkligen tänka till i vår oroliga värld.
     Min far som var med i kriget i fem år är inte längre med oss sen några år tillbaka. Han ville aldrig prata om kriget när vi var barn men öppnade sig lite mera på ålderns höst.

     En en episod jag kommer ihåg från min barndom var att vi mitt i höbergningen fick gäster, en familj från Sibbo som sökt upp oss.  Vår höbärgning stannade helt för den dagen och de oväntade gästerna togs varmt emot med middag och allt. Min hårt arbetande mormor muttrade kanske lite över att höbärgningen avstannade för dessa semestrande Sibbobor och då efteråt berättade min far hur tacksam han var mot denna man, tack vare honom fick min far leva.

     Finländarna måste i ett skede dra sig till baka vilket gjorde att min far lämnades kvar på andra sidan om stängslet. Detta hade påpekats till "den som bestämde" men det var bråttom så han valde att inget göra. Sibbobon tog då saken i egna händer och rusade till för att öppna stängslet och min far kom därifrån trots att kulorna visslade runt om dem båda. I dag när jag riktigt fattat ryser jag vid tanken att vara i en sådan situation.
     Kanske lika bra att barn på den tiden inte fick veta så många tråkiga saker för denna nästan ända episod han berättade etsade sig fast i minnet men denna episod fick ju ett lyckligt slut.
   
     Ha en bra dag och njut av vårt fria land.
   
   

 
   

Inga kommentarer: