söndag 15 december 2019

Lite av varje

                                          Inte precis fint väder men frisk luft fick vi i dag.

               Tände lyktorna medan jag var utomhus. Man får ta till det lilla som kan lysa upp under de mörka dagarna eller öka mysfaktorn så gott det går.

          Inomhus såg vår julblomma ut så här ända från hösten. Gillar alla orkidéer och denna blommar för tredje gången. Orkidéer är tacksamma för den lilla skvätt vatten de får per vecka.  Som ni förstår var jag inte särskilt sugen på att skaffa en "riktig" julblomma ännu men så plötsligt händer saker.



      Jag hade två riktigt ynkliga amaryllislökar som jag tog in före frosten, lade krukorna liggandes bredvid annat skräp i förrådet i fall om men tänkte att de lökarna är för ynkliga för att kunna blomma.
Kikade på dem en dag på hösten och inga knoppar syntes så fem före att de åkte på tippen men jag besinnade mig i fall att. Har nämligen även haft gamla lökar som blommat på våren.
     Ni kan tro att jag blev glatt överraskad när jag en vecka senare såg början på en knopp. Båda har nu två stänglar men de är långa och rangliga.
     Tycker att de är jättefina i vasen och när de blommat ut får jag väl klippa ner de andra två stänglarna.
    Kanske undrar någon hur jag får dem att blomma. Då säger jag att jag gör nästan ingenting bara vattnar o gödslar lite precis som alla andra krukväxter på våren. Sätter ut krukorna, endera får de bara regn eller om jag kommer ihåg får de lite vatten någon gång. Viktigt förstås att ta in krukorna före frosten och sen gör jag ingenting, bara tittar om någon knopp råkar visa sig på senhösten.
              Ha en bra dag alla som kikar in. Vi ses.

1 kommentar:

Vform sa...

Säger då bara WOW ... o God Jul till dej! :)