fredag 13 december 2019

Pepparkakshus


     Flitiga bagare numera i vår släkt. För många år sen hörde även jag till den skaran, dock inte angående pepparkakshus. Numera är jag nästan ingen bagare alls.
      Vackert dekorerade hus fick jag se när jag besökte sonens familj men där är nog tradition att göra pepparkakshus tillsammans.
     Det är visst en trevlig tradition och det kräver ju en hel del på alla nivåer, då tänker jag främst på att planera, baka, klistra ihop och även pryda med ett och annat. Utsmyckningen är ju nästan ett måste för att få det vackert.
     Skönt att få njuta av deras skapelser för jag har aldrig gillat att baka hus. När sönerna var små ville de gärna ha pepparkakshus och jag bakade en enda gång sådant och det var ett rent elände. Inget  blev som jag ville. När ena sonen var nästan vuxen tog han saken i egna händer och både ritade och designade sitt eget hus. Bra så tyckte jag, då slapp jag ju tänka på den saken.

    I dag blev jag glatt  överraskad när jag letade glutenfria produkter vid CM i dag, så många produkter och väl synligt att det är glutenfritt. Hela hyllan rymdes inte alls på min bild. Tycker ibland att det är ett väldig sjå att hitta något när det finns lite här och lite där. Bra så att någon affär satsar på detta med glutenfritt som bara blir vanligare o vanligare.

    Just nu fick jag en pysselnörd på sju år hit så nu får jag söka mig bort till pysselrummet. Återstår att se vad vi lyckas få till i kväll. En skön helg önskar jag er alla. Vi ses.



1 kommentar:

Skaparglädje sa...

Vi har haft pepparkakshus sen jag var liten, och den traditionen har jag haft med mina barn...men nu när inga barn bor hemma funderar jag på att sluta..."klart vi ska göra ett pepparkakshus", säger barnen när jag tvekar. Och så blir det ett byggt varje år i alla fall.
Kram!