torsdag 6 februari 2020

Lovikka?

     Lovikkavanten som jag har gillat i hela mitt liv. Stickade sådana redan då jag var ung, dock inte även kardade. Numera gillar jag kanske allra mest just detta att de är kardade eftersom de då är mycket varma och även ser inbjudande ut. Själva kardandet rätt tungt enligt mig och  ingen rolig grej men hör ändå till dessa vantar.
 
    Olika färger gör ju stickningen även intressantare men döm om min förvåning när ettan ville ha dessa färger. Trodde hon som elvaåring skulle välja rosa eller någon annan pastellfärg. Jag blev rätt nyfiken på dessa jordiga färger så de kom till i ett huj och jag blev stormförtjust i dessa. Faktiskt inte alls så tråkiga som jag tänkt mig den beige färgen.

    Skulle gärna sticka fler par i dessa neutrala färger men har inte mer garn i beige hemmavid just nu. Ett riktigt bra sinne för färger har hon "vår" ettan.
 
   Här om dagen fick jag mig faktiskt en tankeställare med det här att kalla dessa vantar för Lovikkavantar. På en pysselsida där jag brukar surfa runt så var det en som stickat just Lovikka i olika färger och fick då tillrätta visning av en annan att de inte var äkta Lovikka vantar. Vad som skiljer "Lovikka" med äkta Lovikka vet jag inte och detta stör mig inte nämnvärt eftersom dessa vantar ändå kallats Lovikka åtminstone ända sen min ungdom. Själv gillar jag dessa vantar oberoende om de kallas äkta eller inte.  Tänker även föra några par till Hantverkarboden eftersom ingen annan gör sådana där och jag stickar gärna flera par.
      I dag var det min dag att jobba på Hantverkarboden. Eftersom vi är en förening så delar vi på försäljningsjobbet och är således ca en dag i månaden där. Trevlig dag då fler intresserade och pratglada kunder hittade dit. 
      Fredag i morgon så trevlig veekend till er alla. Vi ses.

   


2 kommentarer:

Uffe sa...

Lovikkavantar stickade jag också i min ungdom. Minns att det första paret gjordes under handarbetstimmarna i skolan, 3-4 klass?. Efter en tids användning blev de så härligt tovade och önnu varmare.
Äkta eller inte äkta kan väl inte bero på garnfärgen?

Karin Eklund sa...

Och så gick kommentaren iväg innan jag hann avsluta ordentligt.

Önskar dig en skön fortsättning på vintern

Karin (Pettas) som kommenterar via Uffes dator, därav Uffe i första delen av kommentaren