söndag 21 juni 2020

Botsören och Öuran

    Alla har vi väl njutit av midsommarfirandet något alldeles extra i år med det ovanligt fina vädret. Såg någonstans att så fint väder inträffar ca vart tionde år vid midsommar.
     Som jag redan skrev i förra inlägget så befann vi oss på Botsören denna midsommar och jag njöt i fulla drag. Med aktiva barn i sommargrönskan, god mat och vackert väder så blev midsommarn perfekt.

   Trodde aldrig att vi skulle våga oss över från Jakobstad till Botsören med vår lilla båt (inte vår båt på bild).Jag som rätt långt är en landkrabba hade försäkrat mig om att sonen hämtar oss (öppet hav en bit) om det vågar mycket men tur hade vi, lite vågor visst men den sjövane skulle säga att det var lungt.

       På midsommardagen föreslog sonen att vi skulle åka med deras båt som är större ut till Öuran. Det lät ju häftigt för jag har ju hört om Öuran många gånger men aldrig tänkt att jag någonsin skulle komma mig dit. Trodde nästan inte det var sant när jag just stigit i land träffade jag på en bekant som var där i deras stuga. Vi blev inbjudna att se i deras fiskarstuga som stod högt upp med en enorm utsikt. Tusen tack Ulla Käld med man för inblicken i ert skäriliv, jag uppskattade den träffen enormt. Skulle så gärna fått veta mer om detta skäriliv men med trötta och otåliga barn vid båten  så blev träffen kort.
    På Öuran gick vi vandringsleden som var mycket intressant att vandra men jag rekommenderar att ordentliga skor behövs på den vandringen. Vi kom till en simstrand där barnen skulle simma men då det var lågvatten var det väldigt svårt att alls komma under vatten just där.

     Vandringen fortsatte efter västra siden som bjöd på underbar utsikt mot havet men var väldigt krävande vandring ibland lågt och ibland högt över både stenar o berg. Barnen var enormt duktiga på att orka gå om än lite klagan då och då. Det var väl jag själv som blev mest stressad av alla myrorna som jag avskyr.
     Och vem kan man inte träffa på när det är lågvatten, jo en orm ut vid havet på norra sidan. Vi hade vandrat i blåbärsris och mellan stenar i flera km men inte sett en enda orm och så träffar vi en ute vid havsvattnet, en överraskning alltså.
     Alltid lika spännande att få upptäcka nya platser så jag blev helförtjust i Öuran. Kanske, kanske kommer det ännu  någon passande dag med lungt vatten, ja då vågar jag mig t.o.m. dit i vår lilla båt. Väl kommen tillbaka till Botsören var det nästan bara att sätta sig till bords och äta nyrökta sikar som värdarnas bekanta varit och avlämnat. Vad kunde var mer träffande för oss som inte är vana vid nästan på minuten färsk fisk. Mums.

   I dag är vi hemmavid och avslutar helgen i lugnets tecken. Jag hoppas ni alla haft det bra. Får väl säga god fortsättning ännu på helgen. Vi ses igen en annan dag.
 


Inga kommentarer: