torsdag 18 april 2024

Mina blommor på tillväxt

       Börjar med min ljuvliga orkidé som får stå på köksbordet för att jag skall njuta av den fullt ut om än den kanske får aningen kortare blomtid när solen ligger på ibland och den inte gillar full sol. Orkidér är nog de tacksammaste blommor jag vet, inte tigger de om vatten och passning hela tiden som vissa andra gör. Ibland får de ingen gödsel alls och ändå blommar de tacksamt en tid varje år.

      Nu har jag igen samlat på mig fyra olika orkidéer som alla har knoppar på kommande. För något år sen fick jag ullöss på dem. Försökte putsa och tvätta med såpa men till sist var jag tvungen att kasta alla för att slippa dessa små kräk. Sen ett år tillbaka verkar alla nya nu klara sig från eländet. 


     Hortensian som jag glömde ute i jorden över en vinter och den klarade sig med nöd och näppe. På våren såg jag början på den så när hösten kom tog jag upp den och satte den i potatiskällaren så senaste vinter klarade den sig bra men har endast tre blom. Egentligen är jag ju lite förvånad och glad att den har något blom alls. De är ju så otroligt vackra den tid de blommar.

     Så har jag pelargoner på gång för senare trivsel på verandan. Mårbackan har jag nu förökat från en till tre. Här ser ni de två första pyttesmå blommen men de verkar trivas. Bara de får "guldvatten" då och då så blommar de rejält senare.

      Den vackra mörk rosa hängpelargonen som jag fick till mors dagen i fjol men här ger bilden sken av lite fel färg. Den har växt till sig bra.

     De andra hängpelargonerna som blommade något otroligt i fjol hade jag hoppats hållas vid liv över vintern men bara en klarade det. Jag lär nog få köpa en ny till sommaren bara jag finner en likadan till andra sidan trappan. Ni ser att det är pelargonior som gäller ute i byttorna även i sommar, de är ju inte så krävande med bevattningen ifall vi åker bort någon gång.
Så palettbladen har jag satt nya sticklingar från den gamla plantan. Tycker de blir vackrare så att förnya med något år emellan istället för att bara klippa ner dem. Har två stycken och de skall stå inne i köksfönstret. Tyckte i fjol att de gav så bra färg där. Jag har på tok för många blommor i alla fönster nu tycker jag men jag kan inte förmå mig att slänga någon just nu trots att jag inte brukar tänka rätt länge på sådant. Problemet med många blommor är ju att någon annan skall vattna dem så fort man är bort men jag har ju de fina barnbarnen både ettan o tvåan som gärna sköter om den grejen. 
Tack till alla som kikar in här, vi ses igen en annan dag.

Inga kommentarer: