fredag 31 maj 2024

Födelsedag i sköna maj

            Så kan man kalla det, sköna maj. Kan inte dra mig till minnes att det någonsin varit så ljuvligt väder på någon av mina födelsedagar som i år. 

     

         Tänk att man kan få så många vackra buketter även när man inte fyller jämnt. Väldigt tacksam för denna omtanke.

        Vackert värre i naturen nu men man får se till att  promenera tidigare eller senare. Kanske som i sydeuropa ta siesta mitt på dagen.


      Här såg jag att rönnarna får många blom i år. Och vad betyder detta då? Jo att äpplena får kanske vara fria från mask så hette det åtminstone från den äldre genarationen.

     Ån spegelblank i morse. Tanken gick till att det skulle ha varit skönt att få paddla kanot i det lugna vattnet vilket jag aldrig har gjort men nog drömt om.
       

      Häggarna brukar vara de första som blommar på våren men känns som om allt blommar i en salig röra redan. Vackert ändå när det än sker.

        Och så hemma hos mig denna vackra buske som kom objuden till oss och jag fortfarande inte vet namnet på. Den blommar i ljusgula klasar och till hösten kommer röda bär som jag tror kan vara giftiga.   

       I dag har fick jag bort vinterpälsen med ett snabbdopp i en sandgrop. Jag är annars en badkruka men när barnbarnen inte drog sig för det minsta så visst måste jag klara detta. 

      Om en stund blir det mat med bl.a. grillat kött och utemiddag på tumis med gubben. Njuter i fulla drag för snart drar säkert värmen åt annat håll. Ha det gott, vi ses.

2 kommentarer:

Mina fotostunder sa...

Grattis! Vilken ljuvlig tid vi har, men allt slog ut
och blommar på samma gång när värmen kom.
Njut!

Evas Pyssel sa...

Grattis till dig i efterskott. Du fyller verkligen den vackraste årstiden , ja det kan förstås vara subjektivt. Men alla blommor och grönskan är ju så skön efter långa vintern i mitt tycke. Vi har varit ute och kört i helgen och jag har minsann blivit överväldigad av lupinerna som bitvis fyller dikena. Så vackra. De tar verkligen för sig , med rätta.
Ha det fint önskar Eva