söndag 26 maj 2024

Sommarösund

       Återigen en liten tripp ut i vår vackra natur. Vi hade tänkt oss ut till havet men eftersom det blåste en del så vek vi av till Sommarösund som är så nära havet men ändå inte vid det öppna havet.

                   Så vackert där är med alla små röda stugor och ibland med spegelblankt vatten.

        Ser ni fiskmåsen som byggt sitt bo på lite opassligt ställe? Den flög upp varje gång vi gick förbi där på bryggan så återstår att se om hennes tre ägg alls blir till några ungar. Sen kan man ju tänka vad båtägaren gör när han vill ut och köra sin båt. Knappast får eller vill måsen åka med då.

     Vi metade men inte mycket napp. Min man fick denna id och jag fick en mindre id plus en abborre. Idarna fick åka tillbaka i sjön och abborren gav jag bort för man kommer ju inte långt med en.


                                    Vid promenadstråket längs vattnet blommade harsyrorna.

     Längs med vägen blommade vitsippor och de gula (vet ej namnet). Dessutom kikar jag gärna både till höger o vänster längs vägen, ser så idylligt ut i de enkla naturnära trädgårdarna med alla vårblommor, snickarglädje, stensättningar och dyligt.


      I går morgon så det ut så här på samma bild som den första. Kallt och ruggigt och vi hade redan bestämt att åka hem och hemma ja, där var det varmare eftersom solen redan börjat skina. Redan 20+ här nu och klockan är bara halv tolv. Tyvärr finns en hel del jobb här ute att göra ännu så jag får ta tag i detta och kanske ta en skön siesta mitt på dagen. Ha det gott och njut av värmen så länge den varar. 
      Vi ses.


Inga kommentarer: