måndag 29 juli 2024

Bärtider

      Den ljuvliga bärtiden är här. Nu bör vi ge oss ut i skog och mark och leta rätt på alla godsaker.

     Mycket hallon hittade vi i fredags och jag hoppas på ännu mer efter några dagar. Tycker att hallonen är näst intill jordgubbarna i sin smak. Lite väl svårvandrat i hallonsnåren men bara man hittar de rätta ställena så får man mest hålla sig inom en liten radie.

     Jag plockade direkt i askarna denna gång eftersom jag inte hittade en endaste mask. Ni kan tro jag var helt lycksalig när vi åkte hem eftersom jag tänkte mig att vi inte skulle hitta något alls. En riktig turdag.

     I dag har vi plocka blåbär som också finns tillräckligt av i skogarna. Inte riktigt det mesta man sett men väl så det räcker till alla som vill plocka själv tror jag. Mer lär det bli för vår del, både gubben och jag gillar att hämta hem våra bär. Till råga på allt så fann jag även lite kantareller på annat ställe i dag så nu får vi bara njuta från naturens skafferi.

      Inte nog med det, jag har även fått riktigt bra med körsbär på mitt lilla chokladkörsbärsträd. Så söta och goda de dessutom är.

     
     Bland allt bärplockande så måste vi ju bara också ha annat för oss så i går tog vi två vändor till stan, den bästa dagen av Jakobs dagar då mycket folk från när och fjärran rör sig där. Från förmiddagen besökte vi gammaldags torg och jag blev verkligen förvånad att det var så mycket folk där och många försäljare. Inte gammaldags torg som förr när också jag var med men ändå riktigt trevligt att träffa en del bekanta.
     
    På kvällen tog vi en sväng till skolparken för att höra Maria Sur. Åj vad jag tyckte hon var bra som artist, jag hör gärna mera sådant.

    Vi brukar höra en del musik vid skolparken på Jakobs dagar men tror att jag aldrig sett så mycket folk där som denna gång. Kanske var det även det otroligt lugna och sköna vädret som drog ut folk men även denna Maria Sur.

     Väl hemma igen bjöd himlen på alla rödlätta vackra färger men min telefon lyckades inte bjuda på de allra bästa färgerna.  

      En ny vecka på kommande, vi får se vad den har att bjuda oss alla. Ha det bra, vi ses.


Inga kommentarer: