söndag 26 november 2023

Tro Hopp o Kärlek inför julen

           Alla som läser denna blogg vet redan hur viktig symbolerna av Tro Hopp o Kärlek är i Jakobstadsnejden hela året om men särskilt mycket vid juletid.

      För ett antal år sen när en bekant skulle resa bort önskade hon om jag kunde hitta på något hantverk som skulle vara lätt att ta med, hon skulle resa till släkten i USA. Jag hade då redan gjort dukarna i textiltryck med egengjorda schabloner men hon ville ha något mindre.                                       
        Skaparhjärnan satte i gång och då blev bröddukar med smörkniv till. Så trevligt att hon den gången satte igång min kreativitet för efter bröddukarna blev det pannalappar som finns på första bilden. Efter dem blev det ljus, kort och sist nyckelringar och kylskåpsmagneter.


             Alla modeller med THK har jag själv ritat, målat, klippt eller gjort schabloner till.

       Fortfarande har jag av alla de slag vid Hantverkarboden och fyller på lite till varje jul. Rätt trevligt för mig att någon fortfarande gillar dem. Kanske uppskattas det just att de är lätta att ta med när man reser till släkt o vänner eller även sända till dem. 
    Detta fungerar egentligen på samma sätt som med stickningen eller sådant, man tröttnar aldrig. Har just fått några dukar klara och sen står ljusen på tur, sen får julen komma.

     Ser ut att bli en fin dag med solen som glimtar så snart drar ett par barnbarn och jag ut och lufta oss men allra först ska vi spela maja med kort ett par omgångar så jag säger hej svejs till er alla. Ha en fin dag, vi ses.
       
     



torsdag 23 november 2023

Pyssel av "skräp"

    Att pyssla med "lite skräp" har även det sin tjusning. Denna ängel blev till tack vare alla mina linnetrådar som jag inte "jöutats" kasta. Ni vet det där ifall man behöver det. Har en låda full med gråa o vita linnetrådar som jag samlat i många år och haft en ängel eller liknande i åtanke.

                Nu kom jag till skott tack vare pinterest där det finns många goda grundidéer.

       Trådarna jag samlat på är ca 25 cm långa så helt passlig längd till dessa eftersom de viks mitt i tu och blir då 12,5cm. Och varifrån har jag då samlat dessa trådar? Jo på nästa bild ser ni.

    Jag har i rätt många år gjort små dukar (bröddukar) med smörkniv att sända till släkt och vänner. Jag valde att dra bort trådarna för att få fransar i kanten och därav har jag en hel del sådant. Tycker att dukarna ser bra mycket finare ut med fransar i kanten än att göra en fåll.
    Nu låter det ju som om jag hade massor av trådar men det går rätt mycket till en ängel så inte räcker det till så många. De gråa har jag bra mycket mera av men det som lämnar kvar nu tror jag bestämt jag skall låta gå till skräptippen. Jag är ju egentligen ingen samlare av något slag men en del som man kanske kunde göra något av är alltid intressant. Däremot har jag aldrig samlat på glas, keramik, tomtar eller dyligt.  
     Jobbat halva dan vid Hantverkarboden i dag och där får man nog en puff i den kreativa riktningen. Särskilt trevligt att vara där när det lackar mot jul eftersom det då kommer in en hel del nytt och många intresserade kunder kommer på besök.
     Tack alla ni som kikar in här, vi ses igen en annan dag.


söndag 19 november 2023

Dagens minipromenad

      Tog oss ut en sväng trots allt kan jag väl säga. Hade ingen riktig lust att vandra då orken ännu tryter efter coronan men skam den som ger sig. Ibland måste man bara utmana sig själv.

     Blev den korta turen längs med lilla vägen som går till några åkrar. Jag suktade lite efter att få några rimfrotstbilder men det visade sig inte bli lätt. Inte så mycket rimfrost som jag önskat för att få fina bilder men här bjuder jag på dem jag fick till. Tyckte här att ladan fått ett ovanligt mönster, ser ut som om någon piskat upp efter väggen.
                        Hallonbuskarna bar på både löv och lite rimfrost som allt annat denna höst.

      Lilla vägen går förbi denna fina "tomtestuga" som jag njuter av att se varje gång. Den är ju så mysig tycker jag men svårt att tänka sig att det en gång i tiden bott en familj med nio barn där. Om detta är helt säkert vågar jag inte sia om men så pratades det när vi flyttade hit för fyrtio år sen.

    Nyponen längs vägen vid lilla "tomtestugan" han aldrig ramla av de heller, numera djupfrysta rätt på kvisten och vackra är dom ju.
      Så hemma igen med lite frisk luft i lungorna tar jag även en vandring runt vår tomt. Där står bl.a. rhododendrona och ser lessna ut men jag har ändå inte sett så många knoppar på dem tidigare som nu inför nästa säsong så allt verkar vara ok med dem.

     Äppelträden, körsbärs o plommonträden är fortfarande fulla med frysta löv så man kan då undra hur det blir till våren om de inte trillat av till dess att nya kommer. Nästan så man kunde önska en snabb storm så alla löv trilla av till dess att snön borde hänga på kvistarna. Julen närmar sig och då ska det ju vara vitt både på marken och i träden eller?
     

     Nu har jag lagt vantstickandet åt sidan och tagit mig ann dessa. Ni som följt mig länge kan redan gissa att det är Tro Hopp o Kärlek löparna som jag gjort i många år. Inför julen så bör det finnas några vid Hantverkarboden eftersom  den symbolen är så förknippad med Jakobstad och hör julen till här.
     Skön söndag önskar jag er alla, vi ses.


fredag 17 november 2023

Dekoration inför vintern

      Han precis få klart lite ute dekoration innan snön igen dalade över marken. Ovanligt sent att dekorera utomhus men så här kan det bli ibland, den ena hösten inte den andra lik men innan lillajul är ändå allt på plats.

                      Blandade både granris, enris, tuija och sist gjorde bollar av vit mossa.

     Tycker det passar med det lilla enkla i denna lyktställning eftersom det egentligen är lyktan som skall synas med ljus i.
     Snabbt band en krans av granris men den fick en lite konstig form ser jag, kanske måste jag fixa till den ännu lite. Närmare julen kan den även få en röd rosett eller något uppiggande till som syns lite mer.
     Före lillajul skall även de små lamporna upp i buskar eller träd men ännu har jag ju en vecka på mig så det lär jag skall hinna. Mysfaktorn blir högre känns det som om jag fortsätter följa min egen tradition att inför lillajulen ska de upp, sen får de lysa till sista januari då den mörkaste tiden börjar vara förbi.
     Skön helg till er alla, vi ses igen.
      


söndag 12 november 2023

Efter coronan

      Helt tyst här på bloggen den senaste veckan och inte så konstigt med det, coronan puffade även oss till sängs. Det går ju runt lite överallt nu verkar det som. Hög feber med allt annat som följde räckte hela veckan innan båda två gått igenom detta. Vi får ju hoppas det räcker med detta men jag tror helt klart att det tar betydligt mer på krafterna för oss äldre.

      Sen febern varit borta ett par dagar blev jag så less på att gå hemma och känna mig krasslig o svag så vi tog en tur till skogs för att få andas ny luft och även lyfta blicken på något vackert att tänka på.

     Helt klart känner man sig lite bättre då man kommer ut och att ta en liten tur med bilen kräver ju inte så stora krafter.
                                               Inte det finaste vädret men vackra vyer ändå.

     Farsdagen i dag gick i normalare täcken och en ny vecka stundar. Önskar er välmående och allt gott, vi ses igen en annan dag.


söndag 5 november 2023

Ett gäng vantar

      Blir lite tjatigt att visa vantar igen och igen men det är just de jag håller på med nu. Tänkte i  höst sticka några par som lager inför julen men det blir fler o fler. Så lätt att tänka jag ska bara göra ett par till men så blir det ännu ett.

    Vanligen brukar jag faktiskt göra fler på samma gång av det jag gör men här har det nästan hakat upp sig på vantar. Visst, fördel också med fler par på samma gång eftersom mitt egna "vant recept" sitter som gutet i huvudet efter flera par. 

    Egentligen skulle jag vilja göra det här som vi höll på med förra hösten. Så ljuvlig höst var det då och både kropp o knopp trivdes att irra runt i skogen då och då. Denna höst blev helt annorlunda med snö och sitt kalla väder. Dessutom passar inte mitt reparerade ben att irra runt i skog och mark ännu.
    Alla vet ni om ni tittar ut vilket mörkt väder med plask o slask som gäller nu. Ja vad skulle man syssla med som är trevligt då om inte stickning, hantverk och dyligt som ingår i mitt intresse. En brasa i spisen, gubben och ett barnbarn som sällskap just nu så är allt frid o fröjd även om vi håller oss inomhus. Gör dagen på bästa sätt. Vi ses igen en annan dag.


lördag 4 november 2023

Bröllopsdag och allhelgona

          


      Bröllopsdag i går men nej inte vilken som helst, "bara" 49 år. Tänk så fort tiden går. Vem kunde tänka för en massa år sen att detta skulle vara möjligt.

                                         Så tacksam att vi fortfarande får leva tillsammans.


     Var i kväll till både Pedersöre och Vörå kyrkogårdar för att tända ljus för våra nära o kära. Känslosamt att tänka till på alla som gått bort men så vackert med alla tända ljus ger även en bra känsla.

     Bilderna är från Vörå kyrka och inte dagens.
     Fortsatte till syster yngre för en pratstund men det blev en lång lång stund innan färden gick hemåt i regn och slask. 
    Fortsatt regn och slask lovas även i morgon så få se om det bara blir en inne dag. Ha det bra alla som kikar in, vi ses.


söndag 29 oktober 2023

Även spökträd i naturen

         Så här inför halloween vill jag visa några spökträd. Det låter ju inte så trevligt men begrunda dem gärna där ute i naturen så är de ju rätt vackra på sitt sätt. Kan knappt minnas att så mycket löv blivit brunt något år innan vintern kommit på riktigt. De brukar ju vanligen falla ner och inte alls hinna bli bruna.

Olika träd med olika färg o form.

     Även de låga buskarna har jag faktiskt aldrig hunnit se någon höst med så mycket bruna löv.

     Finns också annat vackert att kika på i årstidsväxlingen. Fick bara titta ner i något dike i går på promenaden så fanns där hur mycket som helst att fotografera.
                    Inte bästa bilden av denna iskristallblomma men något åt rätt håll i alla fall.
                   
                    Skön söndag till er alla, vi ses.


torsdag 26 oktober 2023

Allt på frihand

      Snart Halloween så här finns hemgjorda meloner. Tvåan 11 år som sov över i lördas frågade mig om nåt orange garn, hon skulle göra något. Det enda orange jag hade var denna färg men det gick bra att även använda naturvitt och aprikos/persiko.

                                        

    Den mera orange är av sju bröder garn och de andra är av samma luddiga garn som nallen ni ser.  Skaftet på äpplet gjorde hon av vit piprensare då jag inget annat hade. Jag föreslog att hon skulle måla den brun med tuschpenna och det blev helt ok.
  En flitig flicka var hon denna helg, hon virkade denna nalle med infon från mig som jag egentligen inte hade utan jag tänkte till då och då och hon virkade vartefter.   Här ser ni resultatet så både hon och jag blev väldigt nöjd. Utan något riktigt mönster är det ju inte så lätt för någon så man får inte ha för stora krav. I mina gömmor finns ju dessutom lite av varje så det var bara att fiska upp några ögon från en påse och vips blev nallen helt klar.

     Nu fortsätter jag sen med lovikka då och då så sen är jag säkerställd när julen närmar sig.

      På lördag har de ett stick "jippo" i Purmo med flera garnförsäljare, stickcafé och annat, känns lite intressant det där så tror bestämt jag tar mig en sväng dit. Alltid trevligt att träffa likasinnade. Ha det bra alla, vi ses.


söndag 22 oktober 2023

Fäboda i går

     Mycket vackert mötte oss när vi kom till Fäboda i går. Detta fina rekreationsområde vid havet i vår närhet är bara ett måste att besöka då och då. Njuter något enormt ute vid havet när även vädret är passande.

      Många isformationer mötte oss här och var och telefonen ville inte hållas i fickan, överallt fanns något att fota om man så ville.


     Sol sol sol och tre glada gossar med. Förvånad att de även i dag ville ut i naturen trots att vi redan både strövat, lekt o grillat på torsdagen.

    Här var det fart efter stigar, klättrades i träd, rutchade på isfläckar och eldade pinnar, vad mer behövs för att dagen ska bli bra.
            Solen sken hela dagen och motion fick vi så det räckte. Väldigt många som njöt här av naturen denna fina dag.

     Är så glad att detta område får finnas som det är för Jakobstadsborna och alla andra i nejden.

     
      Har just nu sällskap av tvåan som kom som nattgäst. Vi har just suttit med virknål och stickor. Här skall det bli en nalle men eftersom jag verkar som "lärare" utan mönster så blir det spännande att se hur resultatet blir. Väldigt glad över att de vill lära sig lite av sådant också. Det mera finslipade lär de sig säkert i skolan eller hoppas jag åtminstone. 
                Skön söndag till er alla, vi ses.


fredag 20 oktober 2023

En vacker dag med höstlov

      Höstlov var det ju några dagar här denna vecka. Både snö, is och vackert väder fanns med den första dagen.

     Längtade själv rätt mycket att få spendera tid i skogen och förslag till barnbarnen om korvgrillning gick hem för en del. Ni ser att gossarna nappade på förslaget men de större flickorna avböjde, dock helt förståeligt.

    Här "grillas" det näver till att börja med men ni kan tro att korvarna sen gick åt som smör i solsken. Både barnbarnen och vi trivdes så en lyckad dag blev det.

     Solen sken från och till och dagen blev perfekt. Till sist plockade vi några trattkantareller som pricken över iet.

     Här hemma har jag tack och lov hunnit få in alla mina pelargoner innan frosten infann sig. Måste säga den kom som en överraskning denna höst, så tidigt känns det som. Jag har två pelargoner i garaget och två inne, tänkte att de inne får bjuda på blomning så länge de vill sen hamnar även de i garaget


    Testade att sticka lovikkavantar i höstens färger och jag blev riktigt nöjd. Ökar på med ett par vantar då och då som förhoppningsvis hamnar i någons julkappsäck när den tiden är inne.

     Tänker som vanligt parkera mig i soffan nu för en stunds stickning på torgvantarna medan jag kastar ett öga då och då på TVn. Bra mycket trevligare att sitta där när man har en stickning i näven.
      Ha det gott alla ni som kikar in. vi ses.

söndag 15 oktober 2023

Tulpaner o cheesekake

      Hösten är ju den tid då man skall peta ner lökar i jorden för att få vackert tidigt på våren. Nu är mina blåa tulpanlökar satta i jorden. Så spännande att se om dessa lyckas blomma, jag brukar ju nämligen inte ha någon tur med lökar.

-
     Fick nämligen dessa när sonens familj kom hem från Holland i somras och de är ju av den ovanligare sorten eftersom jag aldrig sett blåa tulpaner. Jag hoppas verkligen att någon av dem skall bjuda mig på blom så jag får se denna ögonfröjd.

    I går kom ettan hit med en havtorns cheesekake som jag beställt henne att baka. Jag vet redan att den är mycket god.
    Digestivbotten och allt gott där ovanpå med mjukost och havtornsgele det är smaskens det. Inte ofta man fröjdas av såna godsaker en vanlig lördagkväll.

     Dagarna går i en rasande fart nu känns det som då jag försöker få lite puts och ordning i huset inför vintern. Stickar lite smått o gott, målar ljus och dyligt med tanke på den kommande julen. Allt i en röra men det hinner ju inte bli tråkigt då heller.

           Ha det gott, vi ses igen.