fredag 15 oktober 2010

Tovade tofflor

Eftersom det i dag är väldigt blåsigt, vått och kallt här så tycker jag det passar bra att visa mina värmande tofflor.
Såg ett par tofflor som var stickade i Sandnäs Fritidsgarn och som sen var tovad i 40 grader i tvättmaskin. Efter som jag alltid är frusen av mig beslöt jag att sticka likadana. Jag fick mönstret med när jag köpte garn hos Marks i Jakobstad. När jag sen tovat dem på 40 grader så tyckte jag de var väl stora. Tovade en gång till men på 60 grader och då blev de väl små men efter att jag töjt ut dom så blev de helt perfekta. De är ju inte precis vacker färg men de är otroligt varma och sköna så jag är helt nöjd i slutändan. Det garnet gick mycket bättre att tova i maskin än vad jag tycker Huopanen gör. Jag behövde inte ha nån plast inuti, bara tvätta dem rakt av på vanligt sätt och sen forma dem lite. Mycket intressant och bra garn.
Ser att bilderna blev helt olika färg då det ena är taget med blixt och det andra utan så det kan inte hjälpas.

Ni skall alla ha en njutbar skön kväll inomhus när det nu är så ruggigt ute. I kväll tror jag det får bli en skön brasa i spisen hemma hos oss.

6 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Du har ju varmt om fötterna eller hur? Kram Nette

Lyckoslanten sa...

Speciellt mönster det där utan mudd, mysigt! Jag har stickat både vantar och sockor och tovat, men kommer inte ihåg vad det garnet hette. Jag är jättesugen på att sticka nånting nu igen! Ha en skön kväll! ♥

Käranån sa...

Ser väldigt varma och sköna ut! Har aldrig prövat på att tova, det är nåt jag borde göra...
Ha en skön helg med varma tofflor på fötterna!!

Birgitta sa...

Skönt att du slipper frysa om fötterna nu när vintern är på gång. Har inte provat att tova i tvättmaskin än.
Ha en skön helg.
Kram Birgitta

Annelis hantverk sa...

Härliga varma sockor nu när vi fått snö och kyla!
Ha det bra!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Oj vad sköna dem ser ut dina tovade tofflor.
Denna idén skulle jag också vilja låna.
Går det med vilket garn som helst?
Ha en mysig kväll med varma fussingar.
Petra B.