söndag 12 december 2010

Tovade tomtar

Hej på Er!
Nu har jag visst försummat bloggandet en liten tid. Kan egentligen säga att det är på grund av tidsbrist men egentligen tycker jag själv inte om de orden. Jag brukar nämligen tänka att alla har 24 timmar i dygnet och det beror ju till största delen vad man prioriterar först. Nu fungerar ju inte den tanken i alla sammanhang för visst finns det en stor del vi "måste" eller bör göra men med handen på hjärtat så tror jag att största delen av oss påfört de där måsten på oss själva. T.ex. så har jag haft väldigt bråttom att göra färdig en del hantverk till marknaden som var i går och det har ju ingen annan påfört mig, så egentligen så var det ju inget måste.
Marknaden som jag var på gick av stapeln i går vid Södermalm i Jakobstad. Där var mycket folk, vackert väder men mycket,mycket kallt. Min sonhustru avlöste mig en liten stund nästan varje timme annars hade jag alldrig klarat av kölden. Således kunde jag inte ens gå och titta runt lite, jag fick varje avlösning söka mig in för uppvärmning. Med facit i hand så är jag mycket nöjd även den här gången, det är ju alltid roligt när folk gillar det man gör.
Här får ni se mina fjolårets tovade tomtar. Inspirationen infann sig så sent i höst att jag hann alldrig göra några i år för det tar ganska länge att tova dem med nål.


Nu skall jag kika in vad ni visar på era bloggar så vi ses igen en annan dag.
Ha det så bra trots kölden.

10 kommentarer:

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Så söta tomtar.
Önskar dig en mysig kväll, Kram Petra B.

Stubbetufsa sa...

Nålefiltede nisser? De var kjempefine! Og de ser snille ut!
Synd du ikke hadde tid til å lage dem i år.

Anita Tørmoen sa...

Kjempefine nisser:)

annika sa...

Hej då dej du flitiga.Söta tomtenissar.
Det verkar ha varit en kall marknad. Jag tror att många frös i dag på Wadköpings julmarknad.
Kram

Lyckoslanten sa...

Oj, förstår att det blev kallt! Fint med avlösare! Jag har nåltovat en del, men aldrig annat än tomteluvor. Fint jobb! Ha en fin Lucia du! ♥

Janne i Fagerlia sa...

Hei på deg, og tusen takk for trivelig kommentar. Er imponert av nissene du har laget i nålfilting. Har så vidt prøvd dette jeg også, og skjønner at det ligger mye arbeide bak.

Jeg ble virkelig nysgjerrig på huset du lagde av julekort. Har sett forskjellige esker laget av julekort, men hus har jeg ikke hørt om. Høres artig ut.

Janne i Fagerlia sa...

Tusen takk for flott beskrivelse av "julekorthus".
Din forklaring var ikke vanskelig å forstå. Dette skal jeg prøve.

Snäckskalsdalen. sa...

Fantastiska tomtar, jag har länge klurat på hur man tovar. Jag får gå kurs för det blir så fint, fast det dröjer nog ett slag innan jag skulle kunna få till det så som du får.
Kram

Vform sa...

HEJ!
Oj, va fina tomtar du gjort! Mysiga!
Förstår precis hur jobbigt det är där ute i kölden!
Den där Södermalm-marknaden skulle vara roligt att pröva på ;) Kanske ...
Ha en lugn vecka!

Annelis hantverk sa...

Men oj så söta tomtar du har gjort!
Utemarknader har inte varit så bra iår med denna kalla vinter.
Ha en bra dag!