söndag 6 mars 2011

Lotusblomman och andra växter

I dag har vi haft jättefint väder och vi har varit på vandring över isen till vår sommarstuga. Där kunde vi sitta vid ladan och dricka kaffe medan solen förberedde våra kinder för annan färgnyans. Tankarna och längtan till den kommande sommaren var uppenbar.
Jag kan bara inte låta bli att visa en del av fotona på växterna jag tog i Thailand så här få ni ta del av några.
Lotusblomman är verkligen något speciellt för mig, varför vet jag inte. Även som ung flicka var jag väldigt förtjust i att handarbeta och pyssla så när jag såg Lotusblomman som en tavla att sy i en annons i en svensk veckotidning så kunde jag inte släppa tanken på den. Tyvärr var det tull, frakt och betalningsavgifter som gjorde det väldigt dyrt på den tiden att beställa något från Sverige. Senare när jag oftare började få ärenden till Jakobstad så såg jag denna tavla i ett skyltfönster vid Sivs handarbetsaffär och till råga på allt så kostade den bara 70 mk så jag gick raka vägen in och köpte den. Den blev väldigt vacker och prydde länge vår vardagsrumsvägg men när tyget bleknat så blev den bortplockad. Om jag finner var jag gömt den så skall jag visa den här nångång.
En ganska liten rosa näckros.

Dessa liljor växte bara på en vägkant.

Kinarosor ser man ju överallt i även sydeuropa men de finns ju verkligen i många olika färger.
Detta tror jag var någon sorts trillingblomma. Åtminstone såg bladen så ut.
Detta är kristitörnekrona som vi har som rumsväxt men här är den ju mycket kraftigare.
Detta träd har nästan för underbara blommor och dessutom är blommorna på nästan kal kvist.
Detta träd lyste vackert med sin orange färg men där fanns också samma träd med gula blommor och även med rosa blommor.

Detta är en buske med häftigt rosa blom. Den blommar också på kal kvist.
Det här är också en buske.
Här måste jag bara visa hur otroligt lummigt det är trots att det mesta säkert är planterat. Vi vandrade upp till några bungalower för att få beundra den enorma växtligheten. Dessutom kvittrade fåglarna alldeles ljuvligt så där måste vara jättemysigt att gå ut på morgonen.
Det fanns även en hel del "prydnader" som var gjorda av gamla rötter o trävirke. Här är en bänk gjord av en gammal trädstam. Knappast håller den att sitta på men som ett blickfång så gör den verkligen sitt.
Som ni ser så har jag text endast under vissa foton. Det beror på att jag inte ens vet vad alla växter heter så jag har inget att kommentera.
I nästa inlägg får det bli något från hemmaplan. Ha det bra. Vi ses.

3 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Tack för att du visade oss alla de underbara blommorna,kram Nette

Anita Tørmoen sa...

Det må ha vært fantastisk og få se så mye fine vekster:)

Lyckoslanten sa...

Gillar att se dessa blommor som motvikt till snöbilder! ;o) Lotusblomman är verkligen fin så jag förstår att du gillar den! ♥