söndag 9 oktober 2011

Dagen utflykt= tranbär

Helgens utflykt som egentligen hänvisade till tranbärsplockning hade en hel del andra godbitar i bagaget. Det var nämligen ett underbart lungt och vackert väder med många deltaljer där på mossen att fota, picknick och även lite tranbärsplockning. Dessutom i trevligt sällskap. Jag skriver lite, därför att det blev ca halva ämbaret och det är det minsta vi nånsin haft men då har vi alldrig varit till detta ställe förut. Vi behövde inget mera och dessutom är egentligen vistelsen mitt ute i skogen det viktigaste.
Denna lava som verkar växa på lövträd är helt underbar att betrakta när det kommit ordentligt med väta så den fått växa till sig.
Rimfrost är spännande att fotografera och det fanns lite kvar i skuggan ännu när vi kom.
Som ni ser är denna mossa proppfull med vatten. Även den är mycket vacker när man tittar närmare.
Tranbär men en hel del lyste med sin frånvaro.
Det räcker säkert till några géleburkar.
Bilen hade vi parkerat vid ett obebott torp. Tror nästan inte det är sant att folk bott så långt upp i skogarna. En charm i sig men bara på sommaren enligt mitt tycke.

Vad är det som drar en till att ta foto av såna rishopar? Ja inte vet jag trots att jag själv har den lasten.
Och även det här, inte borde det ju vara vackert med en ihopfallen lada. Det jag tänker när jag ser det här är att sånt borde man få målat i akvarell men det förblir alltid bara en tanke.
Köpte nämligen ett kort av en "rutten" lada av V-form en gång och det kortet kan jag säga var jätte, jätte fint. Jag skickade det sen till en 93-åring som då kom ihåg höbärgningen och lagringen i ladorna. Vem vet kanske är det nostalgin som spökar.

Vi ses igen en annan dag. Ha det så gott.

6 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

den gammaldags charmen är nog den vackraste därför dras vi till gamla lador.Härligt med tranbär jag tycker dom är jättegoda,kram Nette

Bea sa...

Hej!
Här har också tranbär plockats och det fanns mängder!!
Förfallet är charmigt och de grånande stockarna och precis som du ser jag akvarelltanken i motivet :)
Ha en fin vecka! /Bea

Birgitta sa...

Vilka härliga höstbilder och tranbär har jag aldrig sett.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Creative Momone sa...

Blir nog lite avundsjuk på dina tranbär...själv vill jag inte vistas i skogen så länge de äckliga älgflugorna finns kvar, eller kanske har de försvunnit nu?
Gamla nerfallna lador är nostalgi, berättar om en svunnen tid som aldrig kommer tillbaka, väl värd att fotograferas för eftervärlden.
I helgen får jag besök, då sticker vi oss troligen in på Hantverkarstugan, kanske vi ses då?
Marianne

Black Iris sa...

Gamla mossiga stubbar, rishögar, nerfallna lador m.m. Allt är vackert om man har det i sig.
Fina bilder som vanligt..

Kram Maidi

Veronica sa...

Mysig gammal stuga! Synd att den förfallig!