torsdag 22 december 2011

Besök i gamla hemtrakter

I går gjorde jag ett besök i min gamla hembygd. På vägen dit tittade solen fram men var så lågt på himlen att vissa ögonblick bländade den alldeles tokigt. Måste stanna bilen både för att ta ett foto och hoppas att skenet skulle bedarra, så gjorde det också ganska snart. Här är bilden som jag tog men kanske verkligeheten var aningen ljusare.

Här åker jag genom Vöråbygden med dess röda stugor. Den ena röda stugan var min mormors när jag var barn, nu bor en yngre generation där som tur är.
På hemvägen dök jag in till syster yngre som hade så fint julpyntat.
Sängöverkastet som hon tagit i användning från vår äldre syster, det har min mor en gång i tiden virkat. Jag tyckte det var jättefint nu med det vita rynkade lakanet där under.
Dessutom måste jag bara visa dessa vackra gardiner som jag beundrat där i så många år. Synd bara att detta rum inte är bebott numera heller.

Syster yngre är väldigt bra på att spara och ta till vara gamla saker. Tur bara att denna matta kommit till hennes ägo eftersom vår mor även vävt den. Hade den varit hos mig hade den knappast funnits kvar således kom den i rätta händer. Nu tycker även jag att den är riktigt vacker. Varje jul pryder den hennes vindstambur.

Snart jul men jag säger inte god jul ännu, det tar vi i morgon för kanske ses vi igen då. Ha det så bra.

3 kommentarer:

Birgitta sa...

Jag vill önska dej en riktigt GOD JUL. Hoppas du får det riktigt skönt och mysigt.
Kram Birgitta

Käranån sa...

Önskar dig en riktigt God Jul!

Annelis hantverk sa...

Så vackra handarbeten som blivit så väl omhändertagen! Roligt att se var dina hembygd är, den har varit min också en gång i tiden.
Önskar dig en riktigt God Jul!
Kram/Anneli