onsdag 7 december 2011

Julstämning i Tallinn

Ett par dagar i Tallinn med dess julstämning i gamla stan, det kom väl till pass. Vi var några stycken från vår hantverkarförening som åkte dit för att få se olika hantverk, möjligen shoppa lite och även njuta av julstämningen där.
Det första jag såg i gamla stan var denna vackra väggprydnad vid jultorget.
Hela tiden folk i farten, ibland väldigt trångt så länge vi var där inpå lördagens sena eftermiddag. Många turister, mest norrmän, svenskar o finnar.

Torgförsäljningen bestod av allehanda hantverk, julglitter o ätbart m.m.
Mest stickat men också tovat fanns i sortimentet.

Ingen jul uten kransar här inte.
En julkrubba med alla detaljer.
Renen var inhägnad mitt på torget. Ett trevligt inslag Kanske fick hon kuska runt tomten också någon gång,man vet ju alldrig.

Ingen behövde vara varken hungrig eller törstig. Här såldes både potatis, grösaker o korv. Dessutom såldes vofflor, kaffe, varm glögg m.m.
Verkade som att de gjorde en hel del för att folk skulle trivas där för det spelades julmusik och en grupp barn sjöng på utecenen. Riktigt trevligt tyckte jag.
Sen finns ju väldigt många små affärer där i Gamla stan.
Den här lilla affären var full med prylar och i gammaldags stil. Jag blev faktiskt så förtjust i den att jag knappt minns vad de sålde för jag var helt såld på den gamla trevliga inredningen med en härlig trappa upp.
Här får man visst krypa ihop lite för att komma ner i den affären. Den fanns i källarplan, således skulle man ta sig en trappa ner i väldigt trångt och lågt utrymme.
Synd att jag inte la på minnet vad detta café hette för där var så fantastiska väggar. Trodde först att hela väggen var utskuren i trä för det såg närmast ut så. Efter att jag begrundat den riktigt nära så var den faktiskt målad. En otroligt fin målning som gav en tredimensionell känsla.

Tyvärr hann vi inte med så många garn och tygaffärer men den viktigaste vi skulle besöka hette Karnaluks och det lyckades.
Först vid gatan där så dök vi in i en annan liknade men mindre affär och därifrån är dessa bilder.
Karnaluks fanns om hörnet och där fanns massor med garn, alla möjliga sytillbehör, hobbymaterial, pärlor, lite tyg och jag vet inte allt. Visst, det var ganska billigt där och som det ibland är på såna ställen så blir det ännu billigare om man tar t.ex. en hel låda trådrullar eller liknade. Alltså, mängdrabatt men på priset kommer alltid 20% moms så det bör man räkna med.
När man far dit bör man gardera sig med ordentligt med tid för där är trångt, mycket folk och lång kassakö. Trots detta far jag själv gärna dit igen. Jag hade 20 min på mig att ta mig genom kassan innan bussen kom men om den hade varit i tid så hade jag alldrig hunnit.
Plus med denna resa var väldigt bra guidning med Oravais Trafik, ingen storm, julkänsla, god mat, Karnaluks= paradiset för hantverkare och hobbyentusiaster och även annars trevligt.
Minus med denna resa var att det tog över 11 tim med 2st 45min pauser för att komma ner till H:fors eftersom bussen hämtade upp folk först längs med kusten. Detta jämför jag med att man sitter i flyget lika länge med en timmes paus i Indien för att komma till Thailand.

Ännu har jag en del foton på några hantverk som jag kan visa nästa gång. Ha det så bra och hoppas ni kikar in trots att det ibland blir lite väl länge mellan inläggen. Vi ses.

6 kommentarer:

Vform sa...

Wao ... vilken resa du varit på ... och vad mycket vackert du sett ;O)
Hade bekanta med på samma resa!
Den skulle jag också kunnat kommit med på, men det får ju bli en annan gång :)
God fortsättning i advent!

Annelis hantverk sa...

Men så härlig resa du varit med på!
Säkert roligt att få se nya inspirerande och vackra hantverk. Mysig stad, längesen jag var dit!
Ha en fin dag!

Snäckskalsdalen. sa...

Vilket underbart inlägg. Jag får lust att bara ta mig iväg till Tallinn på studs, så mycket underbara saker att handla och den där väggprydnaden var ju för läcker. Har aldrig varit där så det borde jag göra!
Tack för fint reportage.
Agneta kram

Janne i Fagerlia sa...

Ååååå, nå ble jeg misunnelig. Tenk å være på julemarked i Tallin!

nattugglan sa...

va mycket fint ni har sett..oj i den garn/tyg affären skulle jag oxå ha velat va i..jag skulle säkert ha missat bussen!..Tänk att det skall ta så länge att ta sej ner till Hesa..som man skulle bo i nått uland.,Men jag fattar ju at det tar så länge då bussen skall stanna o ta på folk.

Lyckoslanten sa...

Men har du varit i Tallinn! Vi var där över en självständighetshelg för några år sedan. Jag glömmer inte den varma glöggen etc. där på torget! Blir så sugen att åka dit igen och bra med fin guidning! ♥