tisdag 20 mars 2012

Blommor

Blev förärad denna solgula blomma i går. Vackert så eftersom det var mannen jag fick den från. Tycker att den liknar en ananas men det var nog något annat namn. Tänk att man kan bli så blåst på blommors namn fast det var ett stort intresse förr i tiden att ha dessa namn på reda. Allt som hade med trädgård och blommor att göra var verkligen det största intresset men allt har ju sin tid i livet. Visst njuter jag av det vackra fortfarande men eftersom det inte går för sig att jag gör tunga arbeten så har då detta intresse mattats av regält.
Amaryllys blommar sitt tredje och sista blom hos oss just nu. Lite sent men nog är den en mycket ståtlig blomma oberoende blomningens tidpunkt.
Jag tycker mig ha märkt att den står sig längre i vas än i kruka så jag klippte av den och den verkar stortrivas.
Sen har nu dessa stackare äntligen fått komma upp ur källaren. Det är två hortensia, två Fuxia och tre pelargoner. Spännande att se om de blir lika fina i år som i fjol.
Och inte att förglömma, vi har också ett vårtecken nu här hos oss. Trodde inte det var sant när jag krafsade bort lite snö och narcisserna är på väg upp. Härligt. Hoppas ni alla har en njutbar vårvecka då vårdagjämningen nu infinner sig. Vi ses igen en annan dag. Ha det gott.

4 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Jag fick en sådan blomma av svägerskan och så länge den klarade sig i min del av världen!
Jag är litet bekymrad över hur det ska gå med mina tjugo Mårbackor! Tycker de var bättre på gång i fjol. Du hade ju tur med uteblommorna förra året! Ha det så gott! ♥

Birgitta sa...

Jag är också jättedålig på blomnamn.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

annika sa...

Jag är nog inne på att inomhusväxter det har jag inte så många av. Eftersom jag glömmer att vattna dem. Annat är det utomhus.

Härligt att små lökar finns där under snön...ganska fantastiskt egentligen.

Så du var också trött efter barnbarnspysslet:). Jag blir supertrött eftersom man är på och kollar hela tiden vad hon hittar på.

Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Fin blomma, det är väl en Bromelia, men jag har för mig att den också har ett mer svenskt namn, men det kan jag inte alls komma ihåg hur jag än anstränger mig.
Så fint lökarna kommer hos dig!
Agneta kram