torsdag 3 maj 2012

Vårens blommor och annat.

         Vissa av vårens blommor är redan till ända. Mina gula krokus har redan visat sin bästa fägring men ännu finna några kvar som här visar sitt allra bästa.

       För något år sen planterade jag dessa vita, gula o lila rakt av i gräsmattan men de ville inte alls blomma, endast med några få blom. Jag fick höra någonstans att det skulle vara bra att sätta aska åt blomlökar. Detta verkade positivt på dem eftersom de blommar betydligt mera nu efter några år, det brukar ju vara tvärtom. Kanske hade vi för sur jord, i såfall måste det ju passa med askan.

      Min vita blåsippa som jag inte kan begripa varifrån den kommit men jag gillar den skarpt. Den blå har jag fått från min förra granne och den har nu förökat sig så jag har flera numera. Här uppe får vi glädjas åt det lilla eftersom inga vilda blåsippor finns här omkring.

      Sviterna efter den envisa vintern. Ännu på vappen då vi tog oss en titt vid vårt sommarställe så fanns ännu is kvar men det var vid den nord-östra sidan av holmen. Sydsidan var nog helt fri från is så det gick bra att ro över med båten. Snart blir det att ta sig an städningen även där innan man slår sig till ro och njuter av det hela.
    Här var det minsann lera. Grannfrun och jag som tar en motionsrunda i veckan tillsammans gick idag för att inspektera de nya vägarna i den närbelägna skogen. Vägarna är halvfärdiga men leran gick att trava på i alla fall. Vi är alldeles lyckliga när det kommer flera skogsvägar i vår närhet så vi har bara att välja längd och riktning på våra motionsrundor.

     Ännu i dag skiner solen men vad väntas i morgon, lät inte bra varken i morgon eller på lördag.
                   Ha det så gott alla och vi ses igen.

Inga kommentarer: